Slanketips: Spis kjedelig mat

Vi spiser mer når flere typer mat inngår i måltidet enn når vi må spise bare en matvare. Spis bare pølser til et måltid, og du blir raskere mett enn med brød og pølser.

Slanketips: Spis kjedelig mat

Vi spiser mer når flere typer mat står på bordet. Derimot blir vi raskere mette når vi spiser bare en eller et fåtall ingredienser til hvert måltid.

Av Hanna Hånes

Amerikanske psykologer har gjennomgått 58 studier om spiseatferd. Resultatene viser at du kan bare glemme å satse på lekre måltider når du skal slanke deg. For jo kjedeligere maten er, og jo mer ingrediensene ligner på hverandre, jo raskere blir du mett og jo mindre spiser du.

Fort mett

Når vi spiser den samme matvaren i munnfull etter munnfull, kjenner vi oss raskt mette, vi blir på en måte trøtte av smaken og mister raskt lysten på nye munnfuller. Det er som om metthetsfølelsen kommer ekstra fort når vi spiser bare en enkelt matvare, for eksempel bare pølser i stedet for pølser med poteter og grønnsaker. Når vi får flere velsmakende ingredienser i samme måltid, stimulerer smaksvariasjonen appetitten, og dette overdøver metthetsfølelsen en stund. Derfor spiser mange mer når de kan forsyne seg fra buffeter med mange forskjellige retter.

Forskerne mener at den store variasjonen i mattilbudet i de vestlige samfunn kan være en av forklaringene på økningen i overvekt.

En ting om gangen

I en av studiene som en gjennomgått, ble det tilbudt fire retter: Pølser, brød med smør, sjokoladedessert og bananer. En gruppe måtte spise en av matvarene gjennom hele måltidet, for eksempel bare brød med smør. En annen gruppe fikk servert de fire forskjellige matvarene til samme måltid, og de spiste 44 prosent mer enn de som måtte spiste bare én matvare.

I en lignende studie ble tunfisk, roastbeef, ost og egge-smørbrød satt på bordet, og en gruppe kunne spise hva de ville. Det viste seg at de da spiste mer enn når de fikk bare en ingrediens til måltidet, for eksempel bare tunfisk eller bare brød med egg.

Hvis ingrediensene ligner på hverandre, spiser man også mindre. Hvis man for eksempel får fire typer fruktyoghurt til samme måltid, spiser man færre kalorier enn om man får yoghurt i tillegg til andre typer matvarer.

Forskerne mener at mindre fristende mat, rett og slett kjedeligere og mindre varierte måltider, kan være en metode både når man skal forebygge overvekt og når man skal slanke seg. Oversiktsstudien er publisert i tidsskriftet Psychological Bulletin nr 3 i år. Det gis ut av den amerikanske psykolog-organisasjonen. mozon.no 04.06.2001