Foto: Per Ervland (Aller Internett)
Foto: Per Ervland (Aller Internett)Vis mer

Slanketips du kan leve med

Træ pastaen gjennom CD-en. Det er bare ett av flere praktiske råd for deg som vil ned i vekt.

Selv om julematfråtsingen er et tilbakelagt stadium, er det ikke sikkert kiloene du brakte med deg i det nye året er det.

Og du har for lengst innsett at de velkjente slankekurene er for vanskelige, for kjedelige og for harde.

Her er de ti største slankebrølerne
Her er de verste diettene
Diett gir hukommelsestap

Trikset er varige mat- og livsstilsvaner. Disse er mye lettere å opprettholde og enklere å gjennomføre. Praktisk, enkelt og greit! Bare se her:

  • Om du er kvinne og skal ned i vekt, bør du ikke spise mer spagetti enn du får trædd gjennom hullet på en CD-plate.
  • Bruk tallerkenmodellen for å fylle din egen tallerken med riktig kcal-mengde: ½ tallerken med salat/grønnsaker, ¼ med fullkornpasta/fullkornris/potet og ¼ med kjøtt/fisk. Og husk: Vi spiser mer på restuaruant
  • La hver tredje bærepose være fylt med frukt og grønnsaker når du forlater matbutikken.
  • Sørg for å ha masse sunn og god mat tilgjengelig i huset til en hver tid. Måten å gjøre det på er å gjøre innkjøpe for hele uken i en matbutikk med et stort utvalg.

  • Øk inntaket av kjøtt/fugl/fisk (også fet fisk), egg og melk/melkeprodukter. Disse matvarene har mye proteiner - som metter mer og på sikt holder forbrenningen oppe. Sørg for minst en neve av disse matvarene til hvert måltid.
  • Grønnsaker kan man nesten forspise seg på. De har mye fiber som metter mye og lenge, og er matvarer som gir svært få kalorier. Øk inntaket av disse, så unngår du å gå rundt og være sulten. Slankere med fiber
  • Gå en tur før frokosten. Spark i gang forbrenningen på morgenkvisten med en 40-60 minutter rask gåtur. Slik fyrer du opp forbrenningen
  • Spis hyppig og regelmessig gjennom dagen, helst hver 3.-4. time. Da holdes forbrenningen oppe og du unngår søtsug på kvelden.
    Lite og ofte bedre enn mye og sjelden
    Kontroll på matkicket
  • Spis sakte, ny maten og kjenn på metthetsfølelsen før du forsyner deg igjen.
  • Finn deg et skikkelig grovt brød og en kornblanding med lite sukker og mye fiber som du kunne tenke deg å bruke på daglig basis.
Og sist men ikke minst, hold deg unna sukker! Velg sunnere alternativer framfor godteri, saft, brus og nektar.

20 enkle slanketips
Atkins-dietten: - Så kjedelig at den virker

Ned en halv kilo i uken

- Disse tipsene med fokus på sunn mat, kombinert med regelmessig mosjon og helst noe ”hard” trening per uke, samt at man unngår godterier, bakverk og brus eller annen sukkerrik drikke i hverdagene, kan gi en gradvis vektreduksjon på 0,25-0,5 kilo på en uke, forsikrer ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen ved ThemaNutrition.

Hun legger til at rask vektendring er mulig med mer drastiske tiltak, men vil for over 90 prosent av dem som gjør det medføre en vektøkning tilbake til utgangspunktet.

Få med noen andre på tiltakene, og det blir enda enklere å få til de varige endringene!

Rådene er laget i samarbeid med ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen og klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.