Slankeskolen: Spis fiber

Har du planer om å gå ned i vekt? Her er det siste kapittelet i Mozons slankeskole. I dag: Slankere med fiber.

Dietter er i skuddet. Fedon, Atkins og de statlige kostholdsekspertene sloss daglig om vår oppmerksomhet for å få oss til å spise "riktig".

Men hva er riktig mat? Spesielt for mennesker som vil redusere vekten, kan det være vanskelig å finne den beste løsningen. Mange forsøker også bestemte dietter og slankekurer uten å lykkes nevneverdig.

Vanlig mat med fiber
Men ekspertene er som regel enige om en ting: Du må gjerne spise mat som er rik på fiber.

Fiber-rik mat har ofte lav glykemisk indeks og påvirker derfor ikke blodsukkeret så mye. I tillegg gjør fibrene deg mett uten å tilføre en eneste ekstra kalori til kroppen.

- Mat med mye fiber tar litt tid å fordøye og fyller godt opp uten å gjøre deg fet. Og det er ikke vanskelig å finne vanlige matvarer som inneholder mye fiber, forteller ernæringsfysiolog Hanna Hånes til Mozon.

- Grovt brød, knekkebrød med mye fiber og frokostblandinger med hele korn er gode eksempler. Poteter med skall er gode på høsten og ris-typer som ikke klebrer etter koking, samt brun ris er også bra. Og selvfølgelig grønnsaker og frukt som inneholder mye fiber og mange andre sunne saker, sier Hånes.

Fiber til frokost
Et kosthold med mer fiber behøver ikke å bety de helt store omveltningene. For de fleste vil det være lettest å starte med noen av matvanene til frokost og lunsj.

-Kornblandinger med hele korn og lite sukker er et flott måltid. Om du er usikker på hva frokostblandingen din inneholder bør du snu pakken og lese på innholdsdeklarasjonen. Om sukker nevnes som en av de første ingrediensene kan du være sikker på at dette er søte saker.

- Amerikanske cornflakes og liknende produkter er som regel stinne av sukker, og derfor synes også mange at de smaker godt.

- Men det er jo også mulig å lage sin egen frokostmix som inneholder både de søte og de sunne varene. Et frokosttips til Kelloggs-tilhengerne kan jo være å blande litt søt frokostblanding med den trauste norske kornblandingen, så får du mer fiber enn om du bare spiser cornflakes til frokost, foreslår Hånes.

Bedre helse med fiber
Og fordelene med fiber er ikke bare et nytt påfunn fra kostholdsekspertene. En undersøkelse av 74.000 amerikanske kvinner bekrefter at et kosthold med fiber kan gi store helsegevinster over tid.

Undersøkelsen ble gjennomført ved Harvard Universitet. Resultatene viser at kvinner som spiser mer enn to måltider med helkorn hver dag, har en betydelig lavere risiko for overvekt.

En annen undersøkelse viser at fiber fra mat med mye karbohydrater kan beskytte mot forskjellige hjerte- og karsykdommer. Eksempler på slike matvarer er frukt, mel, pasta, brød og korn.

LES OGSÅ: GLEM SLANKEPILLER - SPIS FIBER

 

Mozon.no, 15.01.2006