Slankeskolen: Spis deg slank

Vil du ned i vekt i januar? Her er rådene som gjør at du kan spise god mat, og samtidig få en lettere kropp:

Har du planer om å gå ned noen kilo i det nye året? Da trenger du ikke å begrense deg til en diett med bare gulrøtter og avkokt brokkoli.
Her er ti grunnleggende råd for alle som vil spise god mat og samtidig gå ned i vekt over tid:

1) Mindre sukker
Kaker og seigmenn er ikke slankemat. Men det er heller ikke søte frokostblandinger, yoghurt, og en rekke andre produkter som ser sunne ut, men som er proppfulle av hvitt sukker. Sjekk innholdsdeklarasjonen på maten du spiser og prøv å bytte ut verstingene til alternativer med mindre sukker.

Er du avhengig av sukker? Test deg selv her:

2) Gode grønnsaker
I grønnsaker finner du en masse sunne saker som kroppen din har godt av. Mange grønnsaker inneholder også mye fiber og fordøyes relativt sakte - som betyr at du blir mett lenger og forbrenner mer energi i fordøyelsen.

3) Regelmessige måltider
Svingninger i blodsukkeret er en viktig årsak til at vi propper oss meg smågodt og kaker mellom måltidene. Prøv å spise et fornuftig måltid omtrent hver tredje time så blir det lettere å klare seg uten småspising.

4) Mindre porsjoner
Dersom du spiser regelmessig og ofte kan du også klare deg med mindre porsjoner til middag. Spis til du blir mett, men hopp over den ekstra siste porsjonen med saus og poteter.

5) Mer fisk
Fisk er næringsrik og sunn mat som gjør deg både mett og smart. Fisk inneholder sunt fler-umettet fett og proteiner som også er midt i blinken for en lettere vekt, i følge populære slankekurer som Fedon eller Atkins.

6) Velg riktig i butikken
Riktig kosthold starter i butikken. Om du handler matvarer rett etter et måltid blir det mindre fristende å fylle handlekurven med snop og potetgull. Kjøp frukt HVER gang du handler og gjør det til en vane å sjekke innholdsdeklarasjonen på matvarene slik at du unngå de verste fett- og sukkerfellene.

7) Frokost hver dag
Du blir ikke slankere av å hoppe over frokosten. En sunn frokost med grovt brød, knekkebrød eller müsli setter i gang forbrenningen, gir deg energi og gjør det lettere å holde helt til lunsj uten småspising.

Les også: Ned i vekt med riktig frokost

8) Drikk vann
Deilig kaldt vann rett fra springen er slankerens beste venn. Drikk vann før og under måltidene, så føler du deg mettere og hjelper kroppen til å fungere bedre.

9) Mer fiber
Fiber finner du i mange slags matvarer, og aller mest i grove produkter som knekkebrød, grovbrød og helkorn. Brun ris, poteter med skall, grønnsaker og frukt er også fulle av fiber som fyller magen uten å gjøre deg fet.

10) Fem om dagen
I mange år har både staten og mamma forsøkt å få deg til å spise fem porsjoner med frukt hver dag. Årsaken er at frukt inneholder mange sunne saker som holder deg frisk, og fiber som gir deg en slankere kropp. Med et glass appelsinjuice til frokost og frukt som mellommåltider er det slett ikke umulig å komme opp i fem fruktporsjoner hver eneste dag.

Les mer her: Slik klarer du fem om dagen: