Slankeskolen: Smarte valg

Har du planer om å gå ned i vekt? Her er fjerde del av Mozons slankeskole. I dag: Smarte valg.

Dette er del fire i Mozons slankeskole. Del en kan du lese her: Riktig kosthold.

Les del to her: Slank med trening.

Les del tre her: Glem slankekurene

Les del fem her: RIktig frokost

Les del seks her: Stress ned

Så du vil ned i vekt? Da vet du kanskje allerede at det bare er to ting som virkelig fungerer: Bedre kosthold og mer bevegelse.

Hundretusener av nordmenn prøver seg på nye slankekurer og treningsplaner etter nyttår. Men de aller fleste feiler etter noen dager eller uker. Ofte er årsaken at de sliter seg ut på hardtrening og sult slik at motivasjonen forsvinner i løpet av kort tid.

Derfor vil vi ikke anbefale beinhard trening eller slankekurer om du virkelig vil gå ned i vekt. Det du trenger er en litt annerledes livsstil slik at du langsomt kan finne normalvekten og leve et godt liv på veien. Vil du prøve? Her er ti tips til en bedre livsstil som kan gi deg et bedre og lettere liv:

1) Spis frokost
Du blir ikke slankere av å droppe frokosten. En sunn frokost med mye fiber og lite sukker setter fart på forbrenningen, gir deg mer energi og gjør det lettere å overleve til lunsj uten småspising. Knekkebrød med kjøttpålegg eller en frokostblanding med lite sukker er vårt tips.

2) Ta trappene
Det kan virke urettferdig at noen personer kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Hemmeligheten er som oftest hverdagsmosjonen: Gå to holdeplasser i stedet for å ta bussen, spasér til butikken i stedet for å kjøre bil, klippe gresset i stedet for å se på TV, og ta trappene i stedet for heisen. Disse små forandringene betyr mye for kroppen din.

3) Gode matvaner
Regelmessige måltider er den beste forsikringen mot søtsug og småspising. Det aller beste er å spise 5-6 mindre måltider hver dag med tre timers mellomrom. Da holder du blodsukkeret mer stabilt og får mindre behov for seigmenn og sjokolademus.

4) Velg lettmelk
Kjøp lettprodukter i melkedisken. Bare å bytte fra standardmelk til lettmelk kan utgjøre flere kilo.

5) Dropp smøret
Å droppe smøret på brødet er en vanesak. Og det betyr mye for vekten. Velg lettmargarin i stedet, og mens du er i gang: Velg lettere varianter av pålegget og spis det samme som før i lettere utgave.

6) Drikk vann
Drikker du brus eller øl til maten? Bytt det med vann.

7) Gå i 30 minutter
Gå til og fra jobben eller ta en spasertur om kvelden. Å røre på seg så godt som daglig gjør masse for forbrenningen. Frisk luft får du på kjøpet.

8) Ta en frukt i stedet
Å spise frukt i stedet for is gir vitaminer og sparer fett. Frukt kan brukes som dessert og gir deg samtidig noen kjekke vitaminer som holder deg frisk og glad.

9) Lunsj smått
Lunsj på restaurant kan være en fettbombe. Spiser du ett fett måltid hver dag blir det raskt til kilo. Velg det lette alternativet. Salat eller grovt brød er et godt utgangspunkt for en sunn og mettende lunsj.

10) Mindre alkohol
Alkohol inneholder masse energi som blir til fett på kroppen. Ikke minst dersom du reparerer med hamburgere og brus dagen derpå. Husk også at vin er bedre enn øl og at blandevann til drinkene ofte inneholder masse sukker.

 

Mozon.no, 12.01.2006