Slankeskolen: Slank med trening

Har du planer om å gå ned i vekt? Her er andre del av Mozons slankeskole. I dag: Slank med trening.

Dette er del to i Mozons slankeskole. Del en kan du lese her: Riktig kosthold.

Del tre kan du lese her: Glem slankekurene.

Del fire kan du lese her: Smarte valg

Del fem kan du lese her: Riktig frokost

Les del seks her: Stress ned

Om du vil ned i vekt, er det dessverre ingen vei utenom: Du må bevege deg mer.

Men bevegelse, mosjon og trening trenger ikke å være bare vondt og vanskelig. Her er fem gode tips til deg som vil trene vekk fettet og ha det moro på veien:

1) Bevegelse hver dag
30 minutters bevegelse hver dag, er rådet fra helsemyndighetene om du vil holde deg i form. Og om du vil gå ned i vekt bør du bevege deg enda mer.

Gode råd er å gå eller sykle til jobben, bruke trappene fremfor heisen og handle i nærbutikken uten å bruke bilen. Om du legger til en rask spasertur om kvelden, kan du snart gå ned to, tre eller fem kilo.

LES OGSÅ: 8 ENKLE TRENINGSTIPS

2) Start forsiktig
Skaff deg et medlemskap i en idrettsklubb eller et treningssenter i nærheten av der du bor. Men husk at det kan ta litt tid før du er i form til å gjennomføre en lang treningsøkt. Start forsiktig og gi deg selv et par måneders tilvenning før du trår til for fullt med løping eller styrketrening.

3) Tren med venner
Det er mye lettere å skulke treningen om du ikke har noen til å støtte deg. En god treningskamerat gir deg bedre rutiner og støtte om det blir fristende å gi opp.

LES OGSÅ: TRENINGSTIPS FOR NYBEGYNNERE

4) Styrketrening brenner fettet
Du trenger ikke å løpe milevis på tredemølla for å forbrenne fett. Allsidig styrketrening er også en glimrende treningsform om målet er å kvitte seg med noen kilo. Styrketrening øker forbrenningen og gir deg samtidig muskler som forebygger mot skader.

5) Svøm deg slank
Liker du verken styrketrening eller lagsporter? Da bør du bli med i en svømmeklubb. Svømming er god trening for mange muskelgrupper og gir mindre belastning på leddene om du sliter med mange kilo på kroppen.

 

Mozon.no, 10.01.2006