Slankere romjul

Du begynner kanskje å få julemat opp til ørene? Her er rådene som gir deg en sunn avslutning på julefeiringen:

Det er snart snipp, snapp, snute for julen 2006, og vi kan si farvel til lutefisklag, rakfisklag, pinnekjøttlag, julebord, julebuffeter og julemiddager, kanskje med noen ekstra kilo på lager.

- Mange går opp litt i julen. Det kan være vanskelig å få av seg disse kiloene. Legger du på deg to kilo hver jul, kan det bety ti kilo på 20 år. Det er ikke bra, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes.

Dersom du ikke er streng nå, kan julen plutselig vare til langt ut i januar, og kanskje helt til påske. Og den begynte kanskje i november? Så hvordan gjøre overgangen til en normal hverdag så smertefri som mulig? Vi er jo glade i å kose oss litt slik vi gjør denne måneden!

Les også: Ned i vekt med sunn frokost

Vær tøff med deg selv
- For å komme raskt i gjenge igjen etter julen, bør du være litt tøff: Rydd ut av kjøleskap og kakebokser! Og med rydd ut, mener jeg KAST. Det eneste du får spare, er rent kjøtt, ansjos, julesild, nøtter og grønnsaker. Men rester av julekaker, svor, sauser og annet snask må dessverre ut, oppfordrer ernæringsfysiolog cand. scient. Gunn Helene Arsky, i Din Kost.

Her er 8 tips mot ribbefettet

Bruk også resten av julen til å gå tilbake til faste måltider, og husk at julematen du skal spise resten av romjulen smaker like godt selv om du tar litt mindre porsjoner.

- Det er mye som frister! Men hvis du ved måltider velger å fylle halve tallerkenen med grønnsaker, en fjerdedel med kjøtt eller fisk, og en fjerdedel med poteter, er du godt på vei. Og i kakeavdelingen kan du velge et par småkaker fremfor delfiakake eller krumkaker med krem.

- Et annet godt råd er å ta litt og ikke mye. Kunsten er å kose seg med det du har forsynt deg med, sier Arsky.

Her er noen tips til enkel slanking

Ikke vær for streng
Ernæringsfysiolog Hanna Hånes anbefaler i tillegg å ta det roligere de dagene du ikke skal noe spesielt.

- For å unngå at det skal bli for mye av det gode, er rådet mitt å ta det pent de dagene du ikke skal noe. Du trenger ikke sulte deg, men sett bort godteri og vær aktiv. Ferietid er en gylden anledning til å komme seg ut. Går du i minst en time om dagen, blir det lettere å regulere appetitten, sier Hånes.

Men ikke vær for streng med deg selv.

- Har du gått opp noen kilo, bør du ikke være for streng med deg selv i januar. For da kan du sprekke og gå opp mer. Gi deg litt tid, spis sunnere, kast fristelser, vær aktiv, spis mye grønnsaker og spis fire måltider om dagen, som vil holde sultfølelsen i sjakk, sier Hånes.

I tillegg anbefaler hun å bruke metoder som å ikke spise for fort og stoppe å spise når du føler deg tilfreds. Dette, sammen med daglig fysisk aktivitet, kan gjøre at du går ned de to kiloene på en måned, ifølge Hånes.

Har du planer om å trene bort julematen? Her er treningstipsene som fjerner fettet:

 

Mozon.no, 26.12.2006