Vis mer

Slankere med yoga

Vil du ned i vekt uten å måtte svette og pese deg i hjel? Da kan yoga være svaret for deg.

Ønsker du å forbrenne kalorier og gå ned i vekt uten å måtte slite livet av deg på en tredemølle eller ute på en sykkel? Da bør du åpne øynene opp for yoga.

Yoga er en helhetlig metode som kombinerer bruken av fysiske øvelser/stillinger med pusteteknikk, avspenning og meditasjon.

I følge Ulrika Norberg, som er yogainstruktør og forfatter, kan yoga påvirke kroppen på en rekke positive måter, skriver Expressen.

Yoga strekker for eksempel musklene og gjør dem mer utholdelige. I tillegg kan yoga gjøre slik at fettet rundt cellene forsvinner. På den måten øker sirkulasjonen, som igjen kan fjerne cellulitter.

Yoga styrker også immunforsvaret, samt trener og styrker indre organer. Yoga kan også motvirke fysiske spenninger og myke opp støle og ømme muskler. Yoga er også kjent for å motvirke stress og fysiske spenninger. Og sist men ikke minst kan regelmessig yogatrening påvirke stoffskiftet og hjelpe deg å holde idealvekten.

Tidligere undersøkelser har vist at yoga kan være et viktig bidrag til en slankere og sunnere kropp.

Hjelp med å komme i gang?
Trenger du hjelp med å komme i gang? Her beskriver vi noen av de vanligste yogaøvelsene.

Plogen
Ligg på ryggen med knærne inn mot brystet. Legg armene ned langs kroppen med håndflatene ned mot gulvet. Slapp av i skuldre, ansikt og nakke. Da lange dype pust. Strekk etter hvert beina over hodet. Sett tærne i gulvet og strekk på ryggen. Fokuser blikket på navlen. Ta 12 dype pust.

Halvlotus
Sitt med rumpa på gulvet. Strekk på ryggen og løft brystet. Bøy høyre bein slik at fotsålen legges mot baksiden/innsiden av låret. Legg venstre fot mot høyre bein. Hvis dette blir for tungt kan du alternativt sitte i skredderstilling. Slapp av i skuldre, lyske og armer. Ha sterk mage. Lå håndflatene hvile på knærne. Så peker du tommelen mot pekefinger, og lar begge deler peke opp mot taket. Fokuser på et punkt foran deg. Ta 12 dype pust.

Utvidet triangel
Stå med bena på armelengdes avstand. Venstrefoten vinkles 90 grader. Strekk og spenn framsiden av låret for å støtte kneet. La overkroppen falle sidelengs mot høyre, strekk ut ryggen og la hoftebeina peke fremover. Høyre hånd tar tak et sted under kneet, mens venstre hånd strekkes opp. Rett blikket mot venstre hånd. Hold i 8 åndedrag.

Krigeren B
Ta et stort steg bakover med venstre bein og hold hele fotsålen i gulvet. Foten skal vinkles ut i 90 grader. Bøy høyre kne, og sørg for at kneet og helen er i 90. Da overbelaster du ikke kneleddet. Strekk på ryggen og strekk ut armene over beina, og tenk at du åpner opp brystpartiet. Hold en rett linje i ryggen og slapp av i skuldrene. Rett blikket mot høyre langfinger. Spenn venstrebenet og kjenn at du trykker i fra med venstre fot. Hold stillingen i 8 pust og bytt til andre siden.

Pilates er en annen treningsmetode med mye fokus på kropp og sjel.

 

Mozon.no, 13.05.2006