Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Slankere med hjernen på lag

Går slankekuren alltid i vasken fordi du har så mange gode unnskyldninger? Da må du få hjernen med på laget!

Hvis du vil lykkes med å gå ned i vekt, må du kvitte deg med det mentale fettet. Det vil igjen føre til at du kvitter deg med fettet rundt midja, mener Pamela Peeke som har skrevet boka Fit to Live.

- Se på mønstrene og vanene i livet ditt som du drasser rundt på og som kommer i veien for suksess, sier Peeke til nettstedet WebMD.

Les mer her: 30 slankemyter som ikke virker:

De fleste av oss klarer oss fint med den nye og sunn livsstilen, helt til noe skjer: Det blir travelt på jobben, barna får influensa eller sola skinner og grilling i parken lokker mer enn en svett treningssal.

Men blir du klar over hva som hindrer deg i å nå målene dine, vil du lykkes, mener Peeke. Du trenger bare litt tålmodighet.

Slik tenker du deg tynn:

1. Forestill deg selv som tynn
Se seks måneder eller et år fram i tid og tenk på hvor bra du vil føle deg uten de ekstra kiloene. Grav fram gamle fotografier av deg selv mens du var tynnere, og legg dem et sted som en påminnelse om målene dine. Spør deg selv hva du gjorde da, og som du kan innlemme i livsstilen du har i dag.

2. Ha realistiske forventninger
Sett deg realistiske mål for hvor mye du mener du kan gå ned. Ikke bestem deg for ett spesifikt kilotall, men kom fram til et vektområde som du vil ende opp innenfor, for eksempel 70-73 kilo. Etter seks måneder bør du vurdere vektmålet på nytt.

3. Sett deg små mål
Lag en liste over mindre mål som vil hjelpe deg å oppnå vektmålene dine. Disse minimålene bør være ting som forbedrer livsstilen din uten å lage totalt kaos i livet ditt, som å:

* Spise mer frukt og grønnsaker hver dag.
* Være fysisk aktiv i minst en halvtime hver dag.
* Drikke alkohol bare i helgene.
* Spise lett-popcorn i stedet for potetgull.
* Spise salat i stedet for pommes frites til maten på restaurant.

Her får du 20 gode tips fra fett til lett i matveien:

4. Få støtte
Vi trenger alle støtte, spesielt i tøffer tider. Finn en venn, et familiemedlem eller en støttegruppe som du kan ha kontakt med regelmessig. Studier viser at personer som har kontakt med andre, enten det er ansikt til ansikt eller på internett, mestrer slankekuren bedre enn de som gjør det alene.

Finn vektklubben som passer for deg:

5. Lag en detaljert handlingsplan
Planlegging er 80 prosent av kampen. Hvis du er utstyrt med en detaljert plan for neste dags sunne måltider og fysiske aktivitet, vil resultatene følge etter. Pakk ned tørr frukt, grønnsaker eller måltidserstatningsprodukter slik at du ikke blir fristet til å spise feil type mat.

6. Belønn deg selv
Belønn deg selv etter at du har nådd et av minimålene dine eller gått ned en kilo eller noen centimeter rundt midja. Gå på kino, ta en tur til hudpleier eller få en deilig massasje slik at du virkelig føler deg fornøyd med det du har oppnådd.

7. Dropp gamle vaner
Gammel vane er vond å vende, men du kan ikke fortsette å gjøre ting på den måten du er vant til hvis du skal lykkes i å gå ned i vekt. Prøv sakte men sikkert å legge merke til hvilke situasjoner som får deg til å gå opp i vekt. Prøv å forandre dem med små skritt som du kan takle uten at du føler du går glipp av noe. Bytt for eksempel ut potetgullkosen på lørdagen med litt frisk frukt.

Kosemat kan nemlig være både sunt og godt:

8. Følg med
Vei deg regelmessig og noter detaljert hva du spiser, hvor mye du trener, følelsene dine og vekt og centimetermål. Studier viser at du kan fremme de positive handlingene og redusere de usunne ved å følge med på denne informasjonen,. Bare det å vite at du noterer matinntaket ditt, kan hindre deg i å ta kakestykket.

Kilde: WebMD