Vis mer

Slankemyter del 2

Det florerer med slankemyter der ute. Her er del to i vår oversikt over slankemyter.

Det nærmer seg februar, men fremdeles drasser du rundt på julekiloene. Du har snart vært gjennom samtlige slankebøker i bokhylla, men vektnåla står på stedet hvil. Det er kanskje fordi du har latt deg friste av de gode gamle slankemytene….

Her er del 1 i oversikten over slankemyter:

16. Lite fett betyr få kalorier. Selv om et produkt får redusert fettmengden med 30 prosent, så vil mengden kalorier totalt bare være 10-15 prosent mindre.

17. Fy til alt som heter fett. Det er ikke slik at du må gi opp alt som heter fett. - Personer som får 35 prosent av sitt daglige kaloriinntak fra sunt fett, som fra nøtter og fet fisk, går ned mer i vekt enn de som spiser halvparten så lite, sier ernæringsfysiolog Jennette Higgs. Men mengden mettet fett bør ikke overstige 25 gram om dagen, og styr unna transfett.

Les også: Ti tips mot farlig fett

18. Jeg spiser lite. Den gjennomsnittlige slankeren nedvurderer mengden mat de spiser med inntil 800 kalorier per dag. For å få full oversikt over hva du stapper i munnen, bør du føre en dagbok etter alle måltider.

19. Jeg har lav forbrenning. Stoffskiftet avgjør hvor raskt du forbrenner kalorier, og lenge trodde man at et lavt stoffskifte var en av årsakene til overvekt. Men man ser også mange overvektige med høyt stoffskifte. Så da holder det ikke å skylde på dette lenger!

20. Amming = vektreduksjon. Det er sant at ammende kvinner forbrenner rundt 500 ekstra kalorier om dagen. Men fyller du på med en flaske cola eller en sjokolade hver dag har dette ikke noen effekt. Fokuser heller på sunn mat, som barnet også trenger, og du vil i tillegg oppleve å gå ned i vekt.

21. Nøtter er sunt. Nøtter er stappet med en fettype som er sunt for hjertet. Men vektmessig inneholder nøtter flere kalorier enn potetgull. Så hold deg til små porsjoner - to eller tre store paranøtter, 8-10 mandler eller en håndfull med peanøtter eller cashewnøtter, om dagen.

Les også: Sunt med nøtter

22. All lett-mat har lite fett. Egentlig så betyr ikke disse ordene noe, og egentlig kan det hende at du får i deg mer fett enn du tror. En vare som virkelig har redusert fettinnhold skal ha mindre enn 3 gram fett per 100 gram.

23. Det er skjoldbruskkjertelen min. Selv om omkring 15 prosent av alle voksne har problemer med skjoldbruskkjertelen, vil bare én prosent gå opp i vekt som et resultat av dette, sier amerikanske eksperter. Men har du vektproblemer i tillegg til fortynning av håret, føler deg kald, har mensproblemer og humørsvingninger, kan dette knyttes til skjoldbruskkjertelen.

24. En bit er ikke farlig. Vel, det kommer an på hva du spiser. En stor bit av en cheeseburger kan inneholde så mye som 70 kalorier. I tillegg skal det bare en liten bit til for å trigge hjernen - noe som gjør det fryktelig vanskelig å ikke spise opp resten.

25. Mat om kvelden feter mer. Ikke nødvendigvis. For det kommer an på mengden kalorier du får i deg i løpet av en hel dag.

26. Mine foreldre er overvektige. Genene dine står kun for 10 prosent av din risiko for å gå opp i vekt. Mens 90 prosent baserer seg på hva du spiser og hvor mye du trener. Holder du kontroll på dette, kommer du ikke til å oppleve de samme vektproblemene som familien din, ifølge British Nutrition Foundation.

Les her: Feit av genene

27. Mørkt brød er slankende. Nei, ikke helt. Enkelte mørke brødtyper har gøy GI, som kan øke nivåene med insulin i kroppen, som bidrar til å lagre fett.

28. Slank av å røyke. Når du slutter å røke går forbrenningen litt ned, men den vil etter hvert stabilisere seg, og i tillegg vil du få mange andre gode helsegevinster.

29. Feit av karbohydrater. Det er ingen vits å forsøke å kutte ned på karbohydratene, for i et forsøk på slanke kvinner viste det seg at de spiste like mange karbohydrater som overvektige, bare at de spiser færre karbohydrater med høy GI, som loff og hvitt ris.

30. Margarin er bedre enn smør. Faktisk så inneholder de omkring samme mengde kalorier. Bruk heller plantemargarin som inneholder umettet fett.

Kilde: Mirror.co.uk