Slankebølgen er godt for hjertet

Fokuset på mat med lav glykemisk indeks er gode nyheter for hjertet, mener flere eksperter.

De nye slankekurene som Atkins og Fedon er svært forskjellige på mange områder.

Men et viktig element er felles: Fokuset på hva slags mat som har høy eller lav glykemisk indeks (GI).

Nå mener britiske eksperter at de nye slanketeoriene kan være en revolusjon i kampen mot hjerte- karsykdommer og diabetes.

- Den såkalte GI-dietten bekrefter det gamle budskapet om at det er klokt å spise mat med lite sukker, sier Sir Alexander Macara ved det engelske National Heart Forum til BBC News.

Lavere blodsukker
Forskere ved engelske sykehus har testet hva som skjer med blodsukkeret når vi spiser mat med lavere glykemisk indeks. De fant ut at bare en ekstra matvare med lav GI kunne redusere blodukkeret på sikt.

Det betyr at selv må endringer i kostholdet kan redusere risikoen for flere alvorlige livstilssykdommer.

- De vitenskapelig beviste fordelene ved lav-GI mat blir stadig tydeligere. Denne forskningen er enda en indikator på det potensialet som ligger i å inkludere slike matvarer i et balansert kosthold.

- Det er interessant å se at ved å bare bytte ut én matvare kan vi få denne positive effekten på blodsukkeret. Dette reduserer blant annet risikoen for metabolsk syndrom, en tilstand som øker risikoen for hjertesykdommer og diabetes, sier forskningsleder Gary Frost

Den nye undersøkelsen er publisert i fagmagasinet British Journal of Nutrition.

Sunt og godt
Glykemisk indeks er en målestokk for hvor mye en matvare vil påvirke blodsukkeret på kort sikt. Matvarer med høy glykemisk indeks vil gi en rask stigning i blodsukkeret, et brått fall senere og høyere risiko for overvekt og diabetes.

Mat med lav glykemisk indeks vil derimot gi deg et jevnt blodsukker og mindre behov for å småspise innimellom for å korrigere energien i kroppen.

Typiske matvarer med høy glykemisk indeks er søtsaker, raffinerte produkter som loff og kaker, eller matvarer med mye tilgjengelig stivelse som poteter, brød eller pasta.

På listen over matvarer med lav glykemisk indeks finner vi godsaker som linser, bønner, grapefrukt, plomme eller tørkede erter.

Mozon.no, 20.05.2005