Slank med yoga

Yoga kan hjelpe middelaldrende med å holde vekten under kontroll. Treningen brenner ikke mange kalorier, men inspirerer deg til en sunnere livsstil, mener forskere.

Langsomme bevegelser og vanskelige posisjoner på gulvet kan ikke konkurrere med tredemølle eller sykkel når det kommer til å forbrenne kalorier.

Men yoga kan allikevel være et viktig bidrag til en slankere og sunnere kropp. Spesielt femtiåringer med noen ekstra kilo på kroppen kan ha stor glede av øvelsene.

Det er konklusjonen i en ny undersøkelse som viser at middelaldrende yoga-entusiaster både er sunnere og slankere enn de fleste andre jevnaldrende.

Gode vaner
Undersøkelsen bygger på intervjuer med 15.500 mennesker i alderen 53 til 57 år som ble intervjuet om treningsvaner, vekt, helse og kosthold.


I løpet av ti år gikk den gjennomsnittlige vekten i gruppen opp omtrent seks kilo. Men de som trente yoga gikk mye mindre opp i vekt enn andre. De mest overvektige yoga-utøverne gikk også ned i vekt i løpet av tiårsperioden.

- Bortsett fra noen få anstrengende øvelser, kan ikke dette forklares med forbrenning av kalorier. Forbrenningen er rett og slett ikke stor nok til å kunne forklare vekttapet, sier forskeren Alan Kristal ved Fred Hutchinson Cancer Research Center som har gjennomført undersøkelsen.

Han mener derimot at yoga kan gi mer fokus på en sunn livsstil. Mennesker som er i bedre kontakt med sin egen kropp vil også bli mer bevisste på dårlige matvaner som trøstespisong eller stress-spising.

Bedre hjerte med yoga
En tidligere undersøkelse viser at folk som praktiserer yoga og meditasjon minst tre ganger per uke reduserer blodtrykket, pulsen og risikoen for hjertelidelser. Treningen forbedrer både hjertet til folk som er friske og til dem som allerede har en hjertesykdom.

Les hele saken: Tren hjertet med yoga

Først publisert:, 22.08.2005
Sist redigert: 20.12.2007