Spinning er bare en av mange alternativer for å få sving på kondisjonen i vinter.  Foto: COLOURBOX,COM
Spinning er bare en av mange alternativer for å få sving på kondisjonen i vinter. Foto: COLOURBOX,COMVis mer

Slank med trening

Få en svett og lett start på året, med del 2 av DinSides slankeskole.

Mandag introduserte vi DinSides slankeskole, der vi hver dagdenne uken gir deg tips til hvordan du kan få vekten tilbake der du vil ha den.

Første del av slankeskolen handlet om riktig kosthold. Les saken her

Men riktig kosthold er bare en del av det hele. Skal du ned i vekt, holder det ikke bare å se på hva du spiser. Du må også se på hva kroppen gjør.

Dette er del to av DinSides slankeskole: Slank med trening.

Her er treningen som brenner fettet

Trening i 2010

Skal du være fysisk aktiv i 2010? (Avsluttet)
Ja, i år må jeg skjerpe meg! (50%) 156
Ja, jeg er og har alltid vært aktiv.(43%) 134
Nei, jeg er og blir en latsabb.(7%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Du må bevege deg mer

Om du vil ned i vekt, er det dessverre ingen vei utenom: Du må bevege deg mer.

Men bevegelse, mosjon og trening trenger ikke å være bare vondt og vanskelig. Her er fem tips til deg som vil forandre kroppen og samtidig ha det moro på veien:

1. Bevegelse hver dag

Minst 30 minutters bevegelse hver dag, er rådet fra helsemyndighetene om du vil holde deg i form. Hvis du vil gå ned i vekt, bør du bevege deg enda mer.

Gode råd er å gå eller sykle til jobben, bruke trappene fremfor heisen og handle i nærbutikken uten å bruke bilen. Om du legger til en rask spasertur om kvelden, kan du snart gå ned noen kilo.

Husk at all aktivitet er viktig, og det du gjør med lav intensitet spiller også en rolle. Sats på smugmosjon, råder Helsedirektoratet.

Les også: 8 enkle treningstips

Er du allerede medlem på et treningssenter, er det bare å komme igang. De fleste store treningssentre har mange nye treningstilbud på nyåret. Og er du glad i ski har du ingen unnskyldning, for nå er det nok av snø!

2. Start forsiktig

Hvis du skal begynne å trene i år: Skaff deg et medlemskap i en idrettsklubb eller et treningssenter i nærheten av der du bor. Husk at det kan ta litt tid før du er i form til å gjennomføre en lang treningsøkt. Start forsiktig, og gi deg selv et par måneders tilvenning før du trår til for fullt med løping eller styrketrening. Vær tålmodig, så vil du merke resultater.

Her trener du billigst

3. Tren med venner

Det er mye lettere å skulke treningen om du ikke har noen til å støtte deg. En god treningsvenn gir deg bedre rutiner og støtte om det blir fristende å gi opp.

Har du allerede brutt nyttårsløftet om å trene mer? Her er 10 tips mot treningsangst

4. Styrketrening brenner fettet

Du trenger ikke å løpe milevis på tredemølla for å forbrenne fett. Allsidig styrketrening er også en glimrende treningsform hvis målet er å kvitte deg med noen kilo. Styrketrening øker forbrenningen og gir deg samtidig muskler som forebygger mot skader.

Huskelapp! Etter å ha trent styrke jevnlig over en periode, kan du oppleve at buksene strammer mindre, og at du ser slankere ut, men vekten er den samme som før. Det er fordi muskler veier mer enn fett. Det er derfor helheten, og ikke bare vekten, du skal se på for å bedømme om du har hatt noen synlig effekt av styrketreningen, opplyser Norsk Helseinformatikk, som anbefaler to til tre økter i uken på minst 30 minutter.

Test deg selv: Hvor sterk er du?

Vil du ha maksimalt utbytte av treningen, må du imidlertid kombinere styrke med kondisjonstrening:

5. Svøm deg slank

Liker du verken treningsstudioer, å trene ute i kulden eller arrangert lagsport? Da bør du kjøpe klippekort i en svømmehall. Svømming er god trening for mange muskelgrupper, og gir mindre belastning på leddene for deg som sliter med mange kilo på kroppen.

Les også: Svøm deg slank

De fleste treningsstudioer har en rekke treningsformer som passer for de aller fleste. Du kan også kombinere hverdagsaktiviteten med litt styrketrening, som på enkelt vis kan gjøres hjemme.

Det finnes flere programmer du kan kjøre på TV-en og PC-en. Her kan du gjøre mange enkle styrkeøvelser som ikke krever spesielt utstyr.

Ved å være fysisk aktiv vil du få store helsegevinster i form av redusert sykdomsrisiko (mindre risiko for å utvikle overvekt og fedme, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, muskel- og skjelettlidelser og enkelte kreftformer), bedret livskvalitet og økt funksjonsdyktighet.

Først publisert på DinSide Helse i 2006