Slank med tang

Forsøk på mus viser at et stoff i sjøtang kan hjelpe deg bli kvitt fettet rundt magen.

Heretter gjelder det å bestille misosuppe hver gang du er ute og spiser sushi. For ikke bare smaker den godt, men den kan også bidra til at du blir kvitt noen av de ekstra kiloene du drasser på rundt magen.

Det er konklusjonen i en studie som nylig ble presentert på årsmøtet til American Chemical Society, i San Francisco, skriver HealthDay.

Det er forskere ved University Graduate School of Fisheries Sciences i Japan som har undersøkt effekten av brun tang, såkalt «undaria pinnatifida», som er vanlig forbruksvare i Japan. Dette er hovedingrediensen i japansk misosuppe.

I forsøk på over 200 mus fant forskerne at det brune pigmentet i tang kunne bidra til en vektreduksjon på mellom 5 og 10 prosent, da det reduserte magefettet. Det ser ut til at pigmentet stimulerer et protein som øker forbrenningen av fett og konverterer energi til varme. Proteinet finnes i magefett, og dermed ser pigmentet ut til å være spesielt effektivt på store mager.

Nå håper de japanske forskerne at funnene deres skal føre til ytterligere studier, og at det på sikt vil produseres en pille som inneholder pigmentet, og som taes ved behov. Men de legger til at dette vil skje først om 3-5 år.

Andre eksperter synes den japanske forskningen er interessant.

- Dette er spennende
- Dette er spennende forskning, men vi vet ikke om mennesker reagerer som forsøksmus. Vi får vente i spenning til forskere kan publisere resultater fra forsøk på mennesker, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes til Mozon, og legger til at i dag så er mosjon og lett kaloriredusert kost den beste måten å forbrenne magefett på.

Utenlandske eksperter synes også at funnene er interessante, men spør også om resultatene kan overføres på mennesker.

- Det spennende med disse funnene er at pigmentet kan øke stoffskiftet og vektkontroll, men baksiden er at dette er en studie på dyr som ikke kan overføres direkte på mennesker, kommenterer direktør Connie Diekman ved Washington University i St. Louis, USA. Hun legger til at det finnes ingen magiske måter å kontrollere vekten på, men at resultater fra studier som denne anses som interessante.

Tang er for øvrig rik på vitamin K, kalium, kalsium, magnesium, jern og jod, ifølge dinkost.no.

Spis mer fisk!
- Men dersom en spiser mye tang, kan en over tid utvikle en form for struma som skyldes for mye jod. Tørket taremel inneholder også svært store mengder jod og bør unngås som daglig kosttilskudd for friske mennesker, sier Hånes, og legger til at siden vi i Norge har rikelig tilgang på fersk fisk, er det bedre å spise fisk enn å innføre tang og tare i kostholdet!

For strenge vegetarianere er tang en verdifull matvare, fordi det er den eneste vegetabilske matvaren som inneholder vitamin B12. Vegetarianere som spiser ost, egg og drikker melk, får nok B12. Vitamin B12 finnes ellers i kjøtt, fisk og innmat.

Stor guide: Vitaminråd for 40+

Hvilken vitamintype er du?

 

Mozon.no, 13.09.2006