Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Slank deg med supermat

Er du blant dem som ikke har oppnådd idealvekten din nå som sommeren braker løs? Da bør du gå for smakfull supermat!

274.000 av oss er på slanker’n akkurat nå, og nesten 1,5 millioner nordmenn har forsøkt å slanke seg. Det viser en undersøkelse Synovate MMI har foretatt for Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Og en ting som er sikkert og visst, er at enkelte matvarer gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Sjokolade og annen søt og usunn mat har en egen evne til å sørge for at du ”bare må ha det”, igjen og igjen. Det gir blodsukkeret en real svingom og midjen øker ofte samtidig

Heldigvis finnes det visse type matvarer som sørger for det stikk motsatte, ifølge ernæringsfysiolog Jonny Bowden. Sørger du for å spise følgende matvarer hver dag, kan du oppleve å gå ned i vekt:

Grete Roede inviterer: Bli med på en anonym undersøkelse om slanking her!

Grapefrukt
Noen er allerede kjent med grapefruktdietten. Flere kjendiser, som Kylie Minogue, sverger til en syvdagers grapefrukt-diett for å gå raskt ned i vekt. Hun spiser grapefrukt morgen, middag og kveld.

Nyere forskning har nå klart å støtte opp om grapefruktens rykte som en god bekjemper mot fett. I en studie foretatt ved Scripps Clinic i California, har forskere undersøkt effekten av grapefrukt på vekttap. De fant at inntak av en halv grapefrukt før hvert måltid, kan bidra til vektreduksjon. Forskere studerte både grapefruktkapsler, grapefruktjuice og ekte grapefrukt. All tre så ut til å hjelpe, men de som spiste ekte grapefrukt fikk best resultater.

Mekanismene bak dette er ikke helt klare, men ifølge forskerne taler resultatene for seg selv. Og som en tilleggsbonus inneholder grapefrukt kreftbekjempende stoffer som antioksidanten lykopen. Rød grapefrukt har også vist seg å redusere nivået av triglyserider (fettstoffer). Og tilleggsbonus nummer tre: en halv grapefrukt inneholder kun 39 kalorier.

Les også: Grapefrukt fjerner kiloene

Sardiner
Sardiner er kanskje noe av det mest helsebringende som det går an å spise, ifølge Jonny Bowden. Og vil du ned i vekt er det absolutt en fordel å spise sardiner.

For det første er sardiner stappet med proteiner, som bidrar til å stabilisere blodsukkeret, gir metthetsfølelse og stimulerer forbrenningen. I tillegg er sardiner en meget god kilde til omega 3-fettsyrer, som blant annet er sunt for hjertet, og hjelper i tillegg på humøret.

- Og når du er i godt humør, vil du ikke føle trangen etter usunn mat, ifølge Bowden.

Sardiner er dessuten lett å få tak i og er billige. Og siden de er langt nede på næringskjeden er de så å si fri for forurensningsstoffer.

Les også: Omega-3 for kropp og sjel

Gresskar
Vi er alle kjent med gresskarets viktige rolle i Halloween, men den er også en av de beste matvarene du kan spise om du vil ned i vekt. Rå gresskar inneholder mye fiber, og ikke mer enn 20 kalorier per 100 gram.

Flere studier viser at høyt fiberinntak forbindes med flere helsegevinster, som vektkontroll. Dessuten er gresskar veldig lett å lage. Den kan søtes med kanel, som reduserer blodsukkeret, muskatnøtt eller søtningsmidler. Kast gjerne på noen mandler og vips så har du en av de sunneste godbitene det går an å få tak i, i tillegg er det mektig også!

Visste du at gresskar kan få fart på sakene i senga også?

Grønn te
Denne type te er ikke direkte en matvare, men grønn te viser seg likevel å være svært effektiv når det gjelder vektreduksjon. Den er også rik på antioksidanter, fremmer hjertehelsen, hjelper fordøyelsen og regulerer blodsukkeret og kroppstemperatur. I tillegg øker grønn te fettforbrenningen og stoffskiftet, og hjelper derfor personer å gå ned i vekt.

Drikk en kopp grønn te om dagen, er rådet til Bowden. Andre forskere mener at det magiske tallet for vektreduksjon, er fem kopper grønn te om dagen.

Les også: God natt med grønn te

Jonny Bowden mener også at kjøtt som kommer fra dyr foret opp på gress er helsegunstig.

Jeanette Roede er imidlertid skeptisk til å gå ut og anbefale enkelte matvarer.

- Som hovedregel anbefaler vi ikke at du fokuserer på enkelte matvarer for å bidra til økt vektreduksjon. Vi har hørt om flere av disse matvarene og det kommer stadig nye tips. Men vi vet fremdeles for lite om effekten av dette til å kunne anbefale folk å bruke enkelte matvarer på denne måten, sier hun til Mozon.no.

Men det man vet helt sikkert, er at det å starte dagen med en frokost, og deretter spise regelmessige måltider utover dagen har en svært positiv effekt på forbrenningen, legger hun til. Og kanskje aller viktigst er fysisk aktivitet når det handler om å sette fart på forbrenningen i forbindelse med vektreduksjon.

Slik får du fart på forbrenningen

Kilde: iVillage.com