Ingen unnskyldning: Du kan velge og vrake i gode brød!
Ingen unnskyldning: Du kan velge og vrake i gode brød! Vis mer

Slank av fiber

Fiber må på menyen hvis du vil bli slank!

Gjennom DinSides slankeskole gir vi hver dag denne uken tips til hvordan du kan gå ned i vekt.

I del 1 av slankeskolen handlet det om riktig kosthold, i del 2 handlet det om å bli slank med trening, i del 3 handlet det om å droppe slankekurene, i del 4 dreide det seg om å tenke smart for å gå ned i vekt, del 5 handlet om hvor viktig det er å spise frokost, og i går skrev vi om å sove seg slank.

Her kan du lese de andre sakene:
Klar ferdig slank!
Slank med trening
Glem slankekurene
Tenk smart, gå ned i vekt
Hva spiser du til frokost?
Sov deg slank

I dag handler det om hvor viktig det er å spise fiber. Dette er sjuende og siste del av slankeskolen.

Riktig mat

Alt fra kontroversielle kostholdseksperter til de nasjonale myndigheter sloss daglig om vår oppmerksomhet for å få oss til å spise ”riktig”.

Men hva er riktig mat? Spesielt for mennesker som vil redusere vekten, kan det være vanskelig å finne den beste løsningen. Det er jo en jungel av alternativer.

Glem slankepiller – spis fiber

Fiber er bra

Heldigvis er de fleste enige om en ting: Du må gjerne spise mat som er rik på fiber.

Fiberrik mat har ofte lav glykemisk indeks og påvirker derfor ikke blodsukkeret så mye. Fordi fiber passerer ufordøyd gjennom tarmen vår og derfor ikke tilfører oss noen kalorier, er mat med mye fiber gunstig for de som ønsker å gå ned i vekt.

Mat med mye fiber tar litt tid å fordøye og fyller godt opp uten å gjøre deg fet. Og det er ikke vanskelig å finne vanlige matvarer som inneholder mye fiber:

- Grovt brød, knekkebrød med mye fiber og frokostblandinger med hele korn er gode eksempler. Poteter med skall er gode på høsten og ris-typer som ikke klebrer etter koking, samt brun ris er også bra. Og selvfølgelig grønnsaker og frukt som inneholder mye fiber og mange andre sunne saker, har ernæringsfysiolog Hanna Hånes uttalt til DinSide Helse.

Les også: Motvirk oppblåsthet og spis fiber

Fiber til frokost

Et kosthold med mer fiber behøver ikke å bety de helt store omveltningene. For de fleste vil det være lettest å starte med noen av matvanene til frokost og lunsj.

Spis kornblandinger med hele korn til frokost, eller grovt brød eller knekkebrød. Til lunsj kan du gjerne også spise noen grove skiver, og en salat. Det er masse fiber i grønnsaker også.

Fiber kan halvere brystkreft-risiko

Bedre helse med fiber

Og fordelene med fiber er ikke bare et nytt påfunn fra kostholdsekspertene. En undersøkelse av 74.000 amerikanske kvinner bekrefter at et kosthold med fiber kan gi store helsegevinster over tid.

Undersøkelsen ble gjennomført ved Harvard Universitet. Resultatene viser at kvinner som spiser mer enn to måltider med helkorn hver dag, har en betydelig lavere risiko for overvekt.

En annen undersøkelse viser at fiber fra mat med mye karbohydrater kan beskytte mot forskjellige hjerte- og karsykdommer. Eksempler på slike matvarer er frukt, mel, pasta, brød og korn.

Først publisert på DinSide Helse i 2006.