Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

- Slank av fett

Sunt fett fra kokos og nøtter kan gjøre deg slank, hevder amerikanske forskere. En norsk ekspert er kritisk.

Vi har akkurat pakket vekk skiutstyret og vintertøyet, og før vi vet ordet av det står sommeren og bikinisesongen for tur. Deilig, sier noen. Krise, mener andre! For mange opplever at skjørtet, shortsen og bikinien ikke sitter like strøkent som i fjor. Her må det strammes opp!

Stram opp stussen!

Ifølge amerikanske eksperter kan inntak av sunt fett, som kokosolje og nøttefett bidra til vektreduksjon.

De fleste oljer, inkludert oliven- og grønnsaksolje, er brutt ned til fettsyrer som sirkulerer i kroppen etter inntak. Det tillater sultne fettceller å suge dem opp og lagre dem.

Kokosolje derimot, er rik på en type fett som sjelden er å finne i andre matvarer, og kalles mellomkjedede triglyserider (MCT-er).

Et levende bål
- Når du spiser MCT-er går de direkte til leveren, og sirkulerer ikke i kroppen. Her forbrennes de som et levende bål, sier forfatter av The Coconut Diet, Cherie Calbom til nettstedet WebMD.

I tillegg trenger kroppen din ekstra energi for å forbrenne MTC-er. Ved å tilføre disse til kosten din, kan du forbrenne 45 kalorier ekstra per dag, ifølge amerikanske eksperter.

Slik bruker du kokosolje: Bruk kokosolje i stedet for smør på ristet brød, hell over grønnsaker eller bruk ved sautering. Men ikke bruk kokosolje til frityrsteking, for den brytes ned ved høye temperaturer. Bruk virgin kokosolje. Non-virgin er prosessert og smaker ikke like godt.

Husk imidlertid at kokosolje er mettet og kan øke kolesterolet og triglyserid-nivået..

Les også: Bruk flere forskjellige oljer

Nøtter øker forbrenningen
Forskning viser at de som spiser nøttefett, for eksempel nøtteolje, ofte veier mindre enn de som ikke spiser det. Det er trolig at kombinasjonen av proteiner, fett og fiber gjør deg mett, og da spiser du mindre totalt.

Rene nøtter er også effektivt. Forskere ved Purdue University i USA har funnet ut at personer som tilføyer peanøtter i kosten sin, øker det totale kaloriforbruket ved hvile med 11 prosent. Det er fordi umettet fett i peanøtter og nøtteolje forbrennes raskere enn annet fett.

Slik bruker du nøttefett: Nøtteolje gir god smak til asiatiske retter, sataysauser og dipp. Men alt med måte, er oppfordringen til ekspertene. Den ideelle mengden er 1-2 spiseskjeer, og ikke hele flasken. Og bruk naturlige typer som ikke er blandet med andre oljer eller herdet olje.

Bli mett med riktig fett

Når sunt fett blir dårlig
Men selv om sunt fett gjør godt for kroppen, så kan det også gi dårlige resultater i for store mengder. Alt fett inneholder ni kilokalorier per gram.

For at det skal ha en vektreduserende effekt, må du erstatte disse fettypene med fettet som allerede er en del av kosten din. Det hjelper ikke å tilføye dem til det du allerede har på tallerkenen din, er oppfordringen til de amerikanske ekspertene.

Norske eksperter er enda mer forsiktige i å oppfordre økt inntak av sunt fett.

- Bruk lettmargarin
- Det er helt riktig at vi må ha umettet fett for å forbrenne kalorier. Men det får vi gjerne mer enn nok av i kosten. Det er ikke smart å øke inntaket av fett, sier ernæringsfysiolog cand. Scient i Din Kost, Gunn Helene Arsky.

Rådene er å redusere fettinntaket generelt, og bytte ut noe mettet fett med umettet, for eksempel olivenolje, soyaolje og rapsolje. Alle disse oljene har gode egenskaper, ifølge Arsky.

Hun legger til at kokosfett, som har blitt populært i det siste, inneholder mye mettet fett som ikke er bra for hjertet og blodårene. Hun anbefaler ikke å øke bruken av dette.

- Problemet for noen slankere er imidlertid at de kutter ut så mye fett at de får for lite til den nødvendige energiomsetningen, og det er ikke bra. Men de aller fleste av oss kan bare fokusere på å bytte ut smør med lettmargarin, stekesmør med soyaolje, rømmedressing med eddik- og olivenoljedressing og potetgullet med litt nøtter – så er kroppen fornøyd!

Les også: Myter om mat: