Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Slakter moderne supermat

Glem trendy "supermat" som blåbær og granateple. Gulrot og appelsin er like bra, mener britiske eksperter.

Strener du rett bort til den aller mest eksotiske delen av fruktdisken på butikken? For helsas del kan du like gjerne holde deg til de gode, gamle klassikerne, ifølge flere engelske forskere.

Supermattrenden begynte med blåbær, og tett etter fulgte granatepler, acai-bær og sjøgress, som blant annet brukes i sushi. Nå har det kommet en lang liste med dyr og eksotisk mat som skal være bra for både helsa og hukommelsen din.

Les mer her: Superbæret som holder deg ung:

Men supermaten er muligens ikke så super likevel. Den inneholder kanskje små mengder essensielle vitaminer og mineraler, men disse gjør deg ikke nødvendigvis frisk og rask.

Billig er også bra
- Ikke bare er det fullstendig misvisende å bryte en matvare ned til de enkelte bestanddelene og studere disse én etter én. Det er også umulig å forutsi hvordan den enkeltes forbrenning vil reagere på bestemte matvarer, sier Jeremy Spencer ved Reading University til avisa The Guardian.

- Folk spiser ikke næringsstoffer - de spiser mat. Og mat kan oppføre seg veldig ulikt avhengig av næringsstoffene de inneholder, og de kan ha en helt annen effekt i kroppen enn når de blir undersøkt i et reagensrør, påpeker han.

Vitamintilskudd kan være farlig, advarer danske forskere:

Catherine Collins, ernæringsekspert ved St George’s Hospital i London er helt enig med Spencer.

- Når vi opphøyer enkelte matvarer som ernæringsmessige talismaner, virker billigere og vanligere matvarer på en måte utilstrekkelige, sier hun til The Guardian.

I stedet for å bruke 50 kroner på en liten kurv med eksotiske bær, bør vi kjøpe større mengder med vanlige, friske grønnsaker fra grønnsakshandleren på hjørnet, mener Collins.

- Folk bør ikke se etter enkelte supermatvarer, men prøve å ha et supert kosthold.

Les om supertomaten som kan stoppe sykdom

- Tenk på helheten
Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog ved Nutricom er enig i at det fremdeles er mye vi ikke vet når det gjelder blant annet antioksidantenes helseeffekter.

- Men våre anbefalinger om å øke inntaket av frukt, bær og grønnsaker er i hvert fall godt dokumentert. Det beste er derfor å inkludere antioksidanter som del av ditt daglige kosthold i form av ulike typer frukt og grønt. Blåbær, nyper, spinat og andre fargerike sorter er spesielt rike på antioksidanter, påpeker hun.

Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet synes det er positivt at utvalget i frukt- og grøntdiskene har blitt større de siste årene, og påpeker at frukt og grønt er en stor matvaregruppe. Hun mener det ikke finnes nok dokumentasjon til å si at det ene er bedre enn det andre.

- Det viktigste er at vi spiser mer frukt og grønt. Ola Nordmann trenger generelt sett å fordoble sitt inntak. Vi må tenke på helheten, for ulik frukt og grønt har ulike egenskaper. Noen er fulle av antioksidanter, noen av c-vitamininer og så videre, så poenget er å variere, sier hun til Mozon.no.

Klarer du de obligatoriske fem om dagen? Her får du gode tips: