Eksperter stiller seg kritiske til metodene som lover en snarvei til drømmekroppen.  Foto: Privat
Eksperter stiller seg kritiske til metodene som lover en snarvei til drømmekroppen. Foto: Privat Vis mer

Slakter hurtigslanking

Vi testet, det virket, men ekspertene er alt annet enn imponerte...

«Min konklusjon er at dette i beste fall er velvære.»


Reaksjonene var mange og tydelig engasjerte da vi i DinSide Helse gjennom en artikkelserie presenterte ulike slankemetoder ved forskjellige klinikker i Oslo.

Felles for metodene var at de garanterte en rask vei til en slankere kropp, og samtlige av våre testpersoner gikk også ned i vekt og centimeter i løpet av de fire-fem ukene de gikk til behandlinger.

Her kan du lese om metodene som er testet ut.

I vår siste oppsummeringsartikkel overlater vi til uavhengige eksperter å gi en generell kommentar om fenomenet hurtigslanking.

- Spekulativt og villedende

Pål Hauge er personlig trener ved Elixia Colosseum, Oslo, og han stiller seg svært skeptisk til denne type slanking.

- Dette er en type spekulative og villedende slankeopplegg jeg har lite til overs for. Faktum er at skjelettmuskulaturen står for størstedelen av den metabolske aktiviteten i kroppen, og for å forbrenne fett må muskulaturen jobbe, sier han til DinSide Helse.

Hauge trekker paralleller mellom kroppens forbrenning og bensinforbruket på en bil.

- På en bil er det motorens størrelse og aktivitet som avgjør forbruket. Altså, du må aktivt gjøre en innsats selv! Når det gjelder tap av fettmasse har jeg ennå ikke kommet over forskning som støtter punktforbrenning, sier han.

Ifølge Hauge er det mye som tyder på at det er genetisk betinget hvor på kroppen fettet forsvinner først.

- Kvinner har for eksempel vanskeligere for å bli kvitt fett rundt hofte/lår og mage, noe som er gunstig i reproduksjonsøyemed, forklarer han.

Hauge mener eventuelle effekter av behandlingsmetodene kan forklares via feilkilder som kostholdsomlegging, ønske om effekt -og dertil handling, samt placebo.

- Min konklusjon er at dette i beste fall er velvære. For fettforbrenning og formutvikling anbefaler jeg et velbalansert kosthold, og fysisk aktivitet, hjemme, ute i naturen, eller på et treningssenter, sier han.

Les også: Lurer kroppen slank

- Viktig å tenke langsiktig

Hauge får støtte fra Rannveig Førland, som er matfaglig konsulent ved Grete Roede as.

- For å lykkes med å gå ned i vekt og bli der, er det viktig å gjøre endringer som du kan leve med på sikt. Det gjelder å ha et variert og sunt kosthold, og være fysisk aktiv. Å ta seg tid til fysisk aktivitet er en investering i en bedre og sunnere vektreduksjon, god helse, bedre forbrenning, godt humør og en strammere og sunnere kropp, sier hun.

Førland forstår godt at raske resultater kan virke forlokkende, men advarer mot å tenke kortsiktig dersom man ønsker varig vektreduksjon.

- Det som har tatt tid å få på kroppen, må nødvendigvis ta litt tid å få av igjen også. Det er begrenset hvor fort kroppen kan forbrenne lagret fett, så det gjelder derfor å tenke langsiktig, sier hun.

For å lykkes på lang sikt, kreves det en bevisstgjøring, mener Førland.

- Du må bevisstgjøre deg dine vaner og uvaner, og finne årsaken til at du har fått et vektproblem. Det er bare når du gir slipp på dine gamle uvaner og gjør varige endringer, at du vil oppnå en varig vektreduksjon, sier hun.

Førland viser til at en vektreduksjon på 1/2 til 1 kg per uke er anbefalt, da det skal være omtrent hva kroppen klarer å forbrenne av lagret fett i løpet av én uke.

- For de fleste vil en reduksjon i energiinntaket på ca 500-800 kcal per dag gi en fin og sunn vektreduksjon. Reduserer man energiinntaket for mye, får man en raskere vektnedgang enn det som er anbefalt, men kanskje også et større tap av muskelmasse, forklarer hun.

Les også: Slik raser du ned i vekt

- Virker mot sin hensikt

Også senterleder dr.med. Jøran Hjelmesæth ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold, Tønsberg, stiller seg skeptisk til hurtigslankingen.

- Dette er enkelhistorier om tildels normalvektige personer som vært igjennom dyre behandlinger. De har ingen verdi for folk som sliter med fedme, men kan tvert imot virke negativt ved å øke fokus på usunn kroppsfiksering, sier han.

Han legger til at han vil fraråde metodene dersom man ønsker en varig endring i livsstil, som er nødvendig for å opprettholde en eventuell vektreduksjon.

- Disse metodene kan ofte virke mot sin hensikt. De bidrar til kortvarige skippertak, jojoslanking, usunn kroppsfiksering og medfølgende nederlagsfølelse, psykososiale problemer og vektøkning på sikt, sier han.

Hjelmesæth mener livsstilsendringene må være praktisk gjennomførbare og ikke for kostbare, og peker på at for mange vil de kreve langvarig støtte og oppfølging fra familie og annet støtteapparat.

Les også: De sykeste slankekurene