Her er beviset på at kvitteringsmeldingene, også kalt leveringsrapporter, koster penger. Er du en ivrig tekster, blir det fort større summer. NetCom sier de vil refundere kunder som tar kontakt. Foto: NetCom mobilfaktura
Her er beviset på at kvitteringsmeldingene, også kalt leveringsrapporter, koster penger. Er du en ivrig tekster, blir det fort større summer. NetCom sier de vil refundere kunder som tar kontakt. Foto: NetCom mobilfakturaVis mer

Slå av denne innstillingen

Det sparer deg for hundrevis av kroner.

Er du en av dem som ber om en automatisk leveringsbekreftelse når du har sendt en SMS? Da bør du sjekke mobilregningen din, for denne tjenesten koster i de aller fleste tilfeller penger.

Og i flere tilfeller som har dukket opp den siste tiden, har ikke eieren av mobiltelefonen vært klar over at funksjonen leveringsebekreftelse har vært aktivert - og langt mindre at det koster penger hver gang en slik bekreftelse er mottatt.

>>>Latterlig billig å ringe

- Skru av tjenesten

Tjenesten sier at meldingen du har sendt, er bekreftet levert hos mottaker.

Innstillingen om å motta en leveringsbekreftelse per sendte SMS har nemlig vært standardinnstilling på Sony Ericssons Xperia-modeller med Android 1.6. Den er illustrert ved at det dukker opp en liten hvit hake øverst i høyre hjørne på meldingen du sendte. Nå vil Sony Ericsson endre praksisen.

- Vår anbefaling er å skru av leveringsrapporttjenesten da det koster penger å bruke tjenesten i Norge, sier Svein Erik Jensen, Repair Manager i Sony Ericsson til DinSide.

Han legger til at innstillingen vil være deaktivert som default når Android 2.1 lanseres.


Kan få pengene tilbake

Er du en av dem som uvitende har blitt belastet etter mottak av slike leveringsbekreftelser, bør du kontakte kundeservice hos din mobiloperatør. Telenor sier at de vil refundere kunder som klager på dette. Det samme vil NetCom.

–Telenor oppdaget i sommer at flere av Sony Ericssons Adroid-terminaler har funksjonen SMS-kvittering skrudd på – som default. Sony Ericsson jobber med å undersøke hvilket omfang dette har. Telenor har aldri spesifisert at vi vil ha denne funksjonen skrudd på. På tidligere modeller har dette vært ”avskrudd”, både på Telenor-versjoner og andre, sier Knut Sollid, informasjonssjef i Telenor til DinSide.

Knut Sollid i Telenor lover at kunder som klager på leveringsrapportene, vil få pengene refundert. Foto: Telenor Vis mer


Telenor får ikke gjort noe med telefonene som allerede er i markedet, men håper at framtidige modeller ikke har denne funksjonen som standard.

>>>Her ringer DU billigst

0,35 kr per melding

Kunder som ringer Telenors kundeservice (09000 eller 05000) og klager, skal derfor krediteres for dette og bli tipset om å skru SMS-kvitteringen av.

- Telenor har dessverre ingen kontroll på denne funksjonen/tjenesten for disse Android-terminalene. Vi har imidlertid valgt å ikke belaste kundene for denne tjeneste ved å kreditere utgiftene forbundet med SMS-kvittering fra disse terminalene, sier Sollid.

SMS-kvittering er en tjeneste som kan bestilles fra Telenor. Kunden må da selv aktivere den i terminalen. Tjenesten koster 0,35 kroner per kvittering.