<b>KAN BLI DYRT:</b> Det er nok ikke alle som leser gjennom vilkårene før man bestiller ting på internett. Av og til kan det virkelig straffe seg å la være. Foto: AKSEL RYNNING
KAN BLI DYRT: Det er nok ikke alle som leser gjennom vilkårene før man bestiller ting på internett. Av og til kan det virkelig straffe seg å la være. Foto: AKSEL RYNNINGVis mer

Skulle bare bestille en «gratis» vareprøve fra Nature Skin Labs

Forbrukerombudet: - Noe av det verste vi har sett.

De fleste har vel en eller annen gang gitt fra seg person- og kortinformasjon ukritisk til nettbutikker man tilsynelatende kan stole på.

Men av og til kan det virkelig straffe seg - spesielt hvis det gjelder «gratisprøver» på skjønnhets- eller slankeprodukter.

Ved å bestille risikerer du nemlig å uvitende melde deg inn i et abonnement, som kan koste deg over 10.000 kroner i året.

LES OGSÅ: «Delte ut» gratis iPhoner - flere tusen gikk på

- Tenkte «skitt au»

En leser av Dinside - som helst vil være anonym - kontaktet oss etter å ha latt seg friste av et slikt «tilbud».

Hun så en annonse for en gratis ansiktskrem fra det tilsynelatende seriøse firmaet Nature Skin Labs. Det eneste hun måtte betale var 37 kroner for frakt.

- Jeg tenkte «skitt au», og skulle til å bestille en prøvepakke og betale med Mastercardet mitt, skriver hun i en e-post til Dinside.

Det hun ikke vet, er at ved å bestille så godtar man de godt gjemte vilkårene som leser:

«Ved å sende inn bekrefter du å ha lest og akseptert våre vilkår og betingelser, og at etter den 14-dagers prøveperioden er utløpt, blir du registrert i vårt medlemskapsprogram for 835 kr per måned.»

HVILKE VILKÅR? Ved bestillingsskjermen er det lite som tyder på at du nå holder på å melde deg inn i et abonnement som koster 10.000 kroner i året. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer


Dinside har også tidligere advart mot denne typen gratisprøver på nett.

Oppringt av pågående selgere

HER STÅR PRISEN: Du må se nøye gjennom bestillingssiden for å finne vilkårene (innringet). Foto: AKSEL RYNNING Vis mer


Etter å ha ført inn person- og kortinformasjon, forteller vedkommende at det, heldigvis, skjedde en feil på nettsiden, og at betalingen derfor ikke kunne gjennomføres.

Fem minutter senere blir hun oppringt av nummeret +00 0000 0000. Kundebehandleren, som beskrives som veldig hyggelig, begynner først å forklare hvordan kremen skal påføres og hvordan den virker.

Så spør kundebehandleren om hun ikke kan få den tresifrede sikkerhetskoden på kredittkortet, for å gjennomføre kjøpet manuelt. Det nekter kunden å oppgi, og forteller at hun har trukket seg fra kjøpet, før hun legger på.

De påfølgende dagene blir hun oppringt et tosifret antall ganger av det samme telefonnummeret, men svarer ikke.

LES OGSÅ: Microsoft-svindlerne ringer nå fra norske telefonnummer

- Noe av det verste vi har sett

KONTAKTES STADIG: Tonje Hovde Skjelbostad og Forbrukerombudet kontaktes stadig av nordmenn som har gått på limpinnen. Foto: CF WESENBERG/KOLONIHAVEN.NO Vis mer


Da Dinside forteller og viser bilder fra svindelforsøket til Forbrukerombudet, sier de at de er godt kjent med svindelmetoden.

- Ut fra det du sendte over ser det ut som en klassisk abonnementsfelle, og noe av det verste vi har sett, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Hun forteller at de ukentlig mottar flere henvendelser fra andre nordmenn som har latt seg lure inn i dyre abonnementer på slanke- og skjønnhetsprodukter, etter å ha blitt lokket av «gratis» vareprøver.

- Vi er også godt kjent med firmaet Nature Skin Labs, og har fått flere klager som beskriver den samme fremgangsmåten.

Selv om nettsiden sier at man ved bestilling godtar kjøpsvilkårene, er Skjelbostad likevel tydelig på at slike firmaer bryter norsk angrerett- og markedsføringslov. Forbrukerombudet prøver derfor å få bukt med problemet.

- Siden de er et utenlandsk selskap forsøker vi nå å følge opp stenging av de aktuelle nettsidene med våre utenlandske kolleger.

LES OGSÅ: Advarer mot falske Elkjøp-sider

- Ingen gir bort ting gratis

Har du noen gang blitt svindlet på internett? (Avsluttet)
Nei, ingen lurer meg.(56%) 2812
Vet ikke, men jeg har ikke merket noe.(25%) 1261
Ja, svindlerne er altfor oppfinnsomme. (19%) 950
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvis du allerede har gått i fellen og opplever at kontoen trekkes for flere hundre kroner hver måned, så anbefaler Skjelbostad å ta kontakt med banken eller kortutstederen din.

- De er forpliktet til å tilbakeføre beløp som ikke er godkjent av kunden. Du bør da også gjøre de oppmerksom på at eventuelle fremtidige trekk ikke er godkjent av deg. Hvis problemene fortsetter bør du sperre kortet.

Hvis du akkurat nå står med kortet klar for å bestille en gratisprøve av en ansiktskrem eller noe annet, så er oppfordringen fra Forbrukerombudet klinkende klar:

- Ikke gjør det! Ingen gir bort ting gratis. Det er som regel alltid en hake, sier Skjelbostad.

Dinside har prøvd å kontakte supportavdelingen til Nature Skin Labs, men har ikke fått svar.

LES OGSÅ: Pass deg for falske bøker på Amazon