<B>HVOR DET SVINGER:</B> Forskjellen på blant annet Expert og Elkjøps nettbutikker blir åpenbar når en ser på grafene over. Sistnevnte forandrer prisene sine betydelig oftere enn førstnevnte, og det gjør også det beste kjøpstidspunktet vanskeligere å forutse.
HVOR DET SVINGER: Forskjellen på blant annet Expert og Elkjøps nettbutikker blir åpenbar når en ser på grafene over. Sistnevnte forandrer prisene sine betydelig oftere enn førstnevnte, og det gjør også det beste kjøpstidspunktet vanskeligere å forutse.Vis mer

Skrudde de opp prisene i julen?

I 2010 fikk elektrokjedene kritikk for å spekulere i julehandelen. Hva skjedde i fjor? Ikke så mye rundt juletider, men desto mer før.

Det ble et voldsomt leven da VG i fjor avslørte at blant annet Expert og Elkjøp skrudde opp prisene på enkelte produkter i forkant av julehandelen.

Forbrukerdirektør Randi Flesland var "rystet", og hevdet blant annet at praksisen var "direkte umoralsk" og uttrykk for "dårlig forretningsskikk". Flesland unnlot å problematisere at sesongavhengig prisjustering er så vanlig i blant annet hotell- og flybransjen at så å si ingen hever et øyenbryn når de betaler betydelig mer for en flybillett i juli enn i mars, men uavhengig av hva andre gjør: DinSide.no erfarer at Elkjøp merket kundenes raseri på bunnlinja i desember i fjor.

Hvordan var det så i 2011?

Les også: Spar penger hos Lefdal og Elkjøp

Ingen juleøkning på TV

DinSide har sjekket prisene på nettbutikkene til fire store elektrokjeder, og, ikke overraskende, basert på de nesten 40 produktene på vår liste er det ingenting som tyder på at verken Elkjøp, Lefdal, Siba eller Expert justerte prisene oppover i særlig grad idet kalenderen talte ned mot julaften.

TV-prisene på de fire grafene under er representative for de aller fleste produktene i prissjekken, og viser at selv om prisene justeres fra og med uke 42 og fram mot jul, skjer det ingen dramatiske endringer i negativ retning.

(tallene til venstre i grafene er prisen)

Vis mer


Vis mer


Vis mer


Vis mer


Årsaken til at vi har valgt ulike TV-modeller hos noen av elektrokjedene er at visse modeller simpelthen ikke føres av alle kjedene. Poenget er uansett prissvingningene, ikke modellene som sådan.

Det er to ting å legge merke til å grafene over. Det første er hvor lite variasjon det finnes i Experts nettpriser. Variasjonen er så å si ikke-eksisterende, og med unntak av en senking av prisen på Panasonic-modellen i uke 43 står prisene mer eller mindre stille. Dette gjelder ikke bare for TV-prisene til den oransje elektrokjeden, det er også en klar tendens på de andre produktene i pristesten.

Ekstremt hopp for vaskemaskin

Det andre som er interessant er de ekstreme prisjusteringene som skjer på enkelte produkter. En av Philips toppmodeller ligger i uke 42 på rundt 16.000 kroner både hos Lefdal og Elkjøp, men gjør et hopp opp til nesten 20.000 kroner uka etter. Der blir den liggende helt til uke 51, i det minste hos Lefdal, som så skrur prisen ned igjen til rett under 15.000 kroner. Elkjøp gjør ikke samme justering. Slike endringer viser, om ikke annet, at du risikerer å tape mye penger på å kjøpe på feil tidspunkt, og selv om elektrokjedenes returrett på 30 dager gjør at de som kjøper innenfor dette vinduet ikke behøver brenne seg, vil de som for eksempel kjøpte Philips TVen i uke 46 hos Lefdal måtte se en ganske heftig prisreduksjon i uke 51 uten å kunne angre kjøpet.

De samme tendensene ser vi også på hvitevarene vi har plukket ut, selv om variasjonene ikke like ensidig tilhører Elkjøp (Siba selger ikke hvitevarer på nett, og er derfor ikke med i oversikten).

Vis mer


Vis mer


Vis mer


Merk likevel prishoppet som skjer med for eksempel den dyreste AEG-vaskemaskinen på både Elkjøp og Lefdals graf. Den flytter seg fra 4.995 kroner 7.999 kroner fra uke 42/43 til uke 44. Det er en prisøkning på hele 60 prosent, og enda et godt bevis på at timing betyr mye når du handler hos disse kjedene.

For de som måtte lure på hvorfor Lefdal og Elkjøp følger hverandre såpass tett, skyldes det blant annet at de har samme eier. Det betyr derimot ikke at prisene er identiske, slik priskurven på den rimeligste AEG-vaskemaskinen i vår liste viser. Den veksler forsiktig mellom en pris på like under 5.000 og 4.000 kroner, mens Lefdals priskurve for samme vare like gjerne kunne vært en graf fra nok en kaotisk dag på Oslo Børs i 2011. Her svinger det mellom først rundt 5.000 kroner i uke 42, før prisen stiger 500 kroner, for så å synke rundt 1.500 kroner igjen et par uker seinere - før prisen igjen hopper tilbake til utgangspunktet, altså like under 5.000 kroner.

Expert er også her roen selv, og foretar bare små justeringer (mellom 500 og 1.000 kroner) på sine hvitevareprodukter.

Opp 140 prosent på én uke

For virkelig å spikre fast poenget om prisvariasjon og hvem som forandrer hva oftest, er de fire siste grafene med rimeligere husholdningsprodukter like representative for det en kan kalle en generell trend - med unntak av at også Expert delvis blir med på berg-og-dal-bane-turen.

Vis mer


Vis mer


Vis mer


Vis mer


Kenwood-kjøkkenmaskinen hos Lefdal og Elkjøp gjør noen ekstreme hopp i løpet av vår ti-ukers testperiode, og koster på det rimeligste 699 kroner, mens den på det dyreste når 1.699 kroner. Den stiger altså i pris med 140 prosent på en uke, før den etter tre uker nesten blir halvert i pris idet den når rett under 900 kroner.

Siba er så å si helt stabile, med unntak av Delonghi-kaffemaskinen, som svinger med rundt 500 kroner i løpet av kort tid. Expert følger derimot Lefdal og Elkjøp, og, i motsetning til de fleste andre produktområdene vi har sjekket dem på, svinger de seg kraftig på grafene når det kommer til mindre artikler for kjøkken og hjem

En slags konklusjon

Før prisinnsamlingen var en av våre teorier at prisene på brunevarer varierte mer enn for eksempel hvitevarer. Slik er det ikke.

For der prisene på for eksempel spillkonsoller er svært stabil, ser vi at vaskemaskiner, tørketromler og mindre artikler til hus og kjøkken går gjennom voldsomme prissvingninger i løpet av ganske kort tid. En Xbox 360-spillkonsoll koster så å si det samme hele tiden, mens produkter med mindre prisfokus, som for eksempel AEG-vaskemaskinen fra Lefdal og Elkjøp fra eksemplene over svinger.

Ingen av svingningene ser ut til å være sesongsensitive, og selv om mange justeringer sammenfaller med kampanjepriser i tilbudsavisene til elektrokjedene, er det langt fra alle variasjonene som er like forståelige. Vi har dessuten sett at en vare i nettbutikken har steget i pris idet den inngår i kampanjeavisen til en elektrokjede (en 46-tommers Samsung-TV kostet 14.839 kroner på nett før kampanjen, men 14.995 idet den havnet i kampanjeavisa).

Saumfar med andre ord markedet før du kjøper, og bruk gjerne pristjenester som Prisguide.no eller Prisjakt.no på å hente inn priser fra reine nettbutikker.

Handler du i en av de mange varehusene til elektrokjedene er det dessuten smart å sjekke nettprisene til kjedene først, ettersom de lokale variasjonene kan være betydelige. På noe så bagatellmessig som minnekort har vi selv sett ekstreme prisforskjeller, der samme kort kostet 99 kroner på nettbutikken til den aktuelle kjeden, mens de i varehuset skulle ha hele 199 kroner for samme kort. En referanse til nettprisen sparte oss raskt for en hundrelapp.

MERK: Vi har planer om å fortsette prisinnsamlingen, modellbetegnelsen på artiklene er derfor fjernet fra grafene.

Les også: Spar 2.000 kroner på å velge riktig modell