Skjerper reglene for omadressering

Camilla Ursin trodde hun ble utsatt for et svindelforsøk. I stedet ble hun nesten forfatter.

«Jeg ventet meg det verste, jeg trodde noen skulle svindle meg. I stedet fikk jeg et brev fra Gyldendal...»


Posten har skjerpet reglene for omadressering av post.

Fra 16. juni må man vise legitimasjon i skranken på postkontoret, eller Post i Butikk når man bestiller midlertidig eller varig adresseendring.

Sikkerheten rundt omadressering på internett ble innskjerpet i fjor høst. Her må man benytte enten pin-koden fra skattekortet, BuyPass/Norsk Tippings spillerkort, eller BankID for å bestille adresseendring.

Hacket BankID

«Det var jommen meg på tide!Camilla Ursin»


- Vi har sett at det åpner seg en mulighet for å misbruke personers identitet, blant annet fordi flere og flere handler på internett, så risikoen eller skadene som kan forvoldes mot enkeltpersoner er såpass store, at vi nå ønsker å tette et hull, sier informasjonssjef i Posten Norge, Kjell Rakkenes til DinSide.

- Det er slik at veldig mye post inneholder personopplysninger, som gjør at de som ønsker å foreta seg noe kriminelt i noen tilfeller beklageligvis klarer det.

Med dette i mente, har Posten nå bestemt seg for å skjerpe reglene for varig omadressering av post.

Nesten forfatter

Camilla Ursin ble nesten forfatter, uten å vite om det. Foto: Privat Foto: ikke bruk Vis mer


Dette er det nok mange som er glad for. En av dem er Camilla Ursin. I vinter opplevde hun at noen omadresserte posten hennes, uten hennes tillatelse eller viten.

- Jeg fikk plutselig et brev der Posten bekreftet at posten min var omadressert fra en postboks jeg aldri hadde hørt om til en adresse, ikke så langt unna der jeg bodde.

Det første Ursin gjorde var å gå på posten og omadressere posten tilbake til egen adresse. Hun tok også kontakt med ham som hadde omadressert posten, som nektet et hvert kjennskap til omadresseringen.

Siden Ursin er den eneste med akkurat det navnet i Norge, lovet Posten at all post som ble sendt med hennes navn på skulle gå til henne. Hun sørget også for å reservere seg mot at noen kunne endre adressen hennes uten å vise legitimasjon. Dette vil ikke lenger være nødvendig etter 16. juni.

- Dette er et godt eksempel på at det er viktig å tette igjen hull som setter sikkerheten til enkeltpersoner i fare, sier Rakkenes.

Posten har en sikkerhetsventil, som sier at melding om omadressering av post alltid skal sendes til folkeregistrert adresse. - Dette er nettopp for at kunden selv skal kunne avdekke om det skjer noe kriminelt i hennes navn. I dette tilfellet har sikkerhetsventilen fungert, sier Rakkenes.

Men sikkerhetsventilen hadde kun en frist på fire dager.

- Hva om jeg hadde vært bortreist i en uke? spør Ursin.

Ikke prøv deg på denne forsikringssvindelen

- Hæ? Er jeg forfatter?

Etter at Ursin varslet posten om svindelforsøket gikk hun spent og ventet på hva hun skulle få i posten. Nytt kredittkort? Hadde noen handlet i hennes navn?

Men det dukket ikke opp hverken nye kredittkort eller mistenksomme pakker. I stedet for fikk hun et brev fra Gyldendal, som bekreftet å ha mottatt manuset til en krimroman, den første i en trilogi.

- Jeg ringte Gyldendal, og fikk faktisk hentet manuset hos dem. Det sto jo navnet mitt på!

Det var altså ikke noe vanlig svindelforsøk hun hadde vært utsatt for, men en person hadde valgt navnet hennes som pseudonym for å gi ut bok. Og en gratistur til forfatterberømmelsen ble det dessverre ikke.

Fortsatt postrot

«Det finnes ikke noe mer krenkende enn å få stjålet sin identitet, og at noen andre foretar seg noe i ditt navn.Kjell Rakkenes, Posten Norge»


Det eneste som er verre enn å få regninger i posten, er å ikke få dem man skal ha. Og nå, nesten et halvt år senere, har Ursin fremdeles problemer med postgangen. - Jeg får inkassoer for regninger jeg aldri har sett. Når jeg ringer dem, får jeg beskjed om at de har sendt både regninger og purringer, men jeg har aldri mottatt noen.

Hun har gjentatte ganger vært i kontakt med Posten, men er fortsatt usikker på om hun får all posten sin. - Det er både frustrerende, men også uakseptabelt, at Postens rot i systemene potensielt kan gi meg problemer fordi jeg kan få betalingsanmerkninger, sier Ursin.

- Her må det ha skjedd en beklagelig glipp hos oss, sier Rakkenes.

Han forklarer at når Posten får henvendelser om svindelforsøk blinker varsellampene, og personene settes på en observasjonsliste.

- Vi følger nøye med om det skulle skje slike tilfeller igjen, eller andre mistenkelige ting knyttet til disse adressatene. Kanskje har man vært overforsiktig med bankbrev til henne i denne perioden?

Rakkenes har lovet DinSide å sjekke opp forholdene. Ursin har politianmeldt adresseendringen. Og selv om hun har hatt problemer med postgangen siden, er ikke alt sorgen:

- Jeg vil gjerne skryte av en fantastisk dame som heter Margaret som jobber i Postens svindelavdeling i Haugesund, som jeg har hatt kontakt med i denne perioden. Hun har vært veldig hjelpsom og har tatt seg godt av meg, avslutter Ursin.

Pass på i sommer

- Sommermånedene er den perioden flest bestiller omadressering, og vi skjerper nå sikkerheten i forkant av høysesongen, sier direktør Thomas Støkken i Posten i en pressemelding.

Du kan altså ikke fylle ut blanketter og poste dem, dersom du skulle ha noen liggende i en skuff.

Ønsker du at Posten skal oppbevare posten din, trenger du ikke legitimere deg, men du må vise legitimasjon for å få hentet pakker på posten.

Sommerens viktigste huskeliste