Skjerper bruken av før-priser

Sportsbransjen har lenge lurt folk med fiktive før-priser. Nå melder myndighetene at de skjerper seg. Best i klassen er XXL.

Sportskjedene har tatt for lett på dokumentasjon av før-priser og veiledende priser. Forbrukerombudet melder nå om bedring.

Har tro

- De siste årene har visse uvaner bredt om seg i sportsbransjen. Nå skjerper kjedene seg. Særlig XXL har vist vilje til å rette seg etter regelverket, sier Jo Gjedrem, rådgiver i Forbrukerombudet.


XXL har etterkommet de fleste av kravene fra forbrukermyndighetene. Det som gjenstår, er at oppgitte før-priser må ha vært reelle i alle XXLs forretninger.

- Jeg har tro på at vi kommer til enighet med XXL om dette, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet har lenge jobbet med å rydde opp i førpris-snusket i brune- og hvitevarebransjen.

Over grensen

Nå krever ombudet at sportskjedene må dokumentere at før-prisene har vært brukt av kjedene og at veiledende priser har vært gjengs i bransjen.

- Når konkurransen øker, slik vi har sett i sportsbransjen det siste året, er det en fare for at markedsføringen blir så agressiv at kjedene går over grensen, sier Gjedrem.

- Hva med andre kjeder enn XXL?

- Vi er ikke kommet like langt i vår dialog med alle kjedene, men vi jobber med saken og vil følge med praksisen i hele sportsbransjen, sier Jo Gjedrem.