Dette skjemaet er <i>ikke</i> sendt fra Finn.no, og det er heller ikke sertifisert av Visa, MasterCard eller andre. Selv om det ved første øyekast kanskje ser slik ut.
Dette skjemaet er ikke sendt fra Finn.no, og det er heller ikke sertifisert av Visa, MasterCard eller andre. Selv om det ved første øyekast kanskje ser slik ut.Vis mer

Skjemaet du bør holde deg langt unna

Avsenderen utgir seg for å være Finn.no og påstår at e-posten er sertifisert av både Visa og MasterCard. Alt er selvfølgelig ren og skjær løgn.

Har du mottatt en e-post fra Finn.no den siste tiden, der du blir bedt om å oppgi kreditt- eller bankkortdetaljer, er det bare en ting å gjøre: Slett meldingen med en gang!

Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) advarer nok en gang mot et slikt såkalt phishing-forsøk, der noen prøver å utgi seg for andre enn det de er.

I dette tilfelle er det noen som utgir seg for å være fra annonsenettstedet Finn.no og betalingsformidleren Nets.

I et forsøk på å fremstå troverdig, har svindlerne også misbrukt vertifiseringssymbolene til Visa, MasterCard og Diners Club. Selvfølgelig er det ingen av disse selskapene som har noe med denne svindel-meldingen å gjøre.

Nye skitne triks: Se hva svindlerne gjør nå

Ber aldri om å bekrefte ID

Med lett tilgjengelig verktøy er det ikke lenger vanskelig å lage troverdig grafikk og falske nettsider. Logoer og sertifiseringsmerker kan lett hentes gjennom et søk i Googles bildebank.

Dermed blir slike svindelforsøk blir stadig mer sofistikerte, og vanskeligere å gjennomskue. Husk å ikke gi ut informasjon om deg selv eller dine konti uten at du er sikker på hvem som får tilgang til denne informasjonen.

I eksemplet over er det først og fremst Finn.nos kunder som er forsøkt svindlet. Rådet fra annonseportalen i slike saker er følgende:

- Vi vil aldri be deg oppgi kredittkortinformasjon ved å klikke på lenker i e-poster. Det er kun nødvendig å oppgi kredittkortinformasjon i det øyeblikket du har opprettet en annonse, og skal betale for denne. Vi vil heller aldri be deg bekrefte eller verifisere din kontoinformasjon via e-post, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no.

Fem forholdregler

Dette er ikke første gang DinSide advarer mot denne typen svindelforsøk. Flere ganger har store selskaper blitt utsatt for denne typen kriminalitet.

Svindelmetoden brukes hyppig, fordi det er en effektiv måte å få godtroende personer til å utlevere informasjon frivillig.

Ifølge Norsis kan denne informasjonen senere bli brukt i forbindelse med svindel eller annen kriminell virksomhet. Det hender også at vedlegg som ser uskyldige ut kan inneholde virus eller andre uønskede elementer som kan skade din PC.

Ønsker du å sikre deg best mulig mot å bli lurt, kan du ta enkelte forholdsregler. Her er de fem beste tipsene fra Norsis:

  • Vær alltid kritisk til e-post som kommer fra ukjente eller som ser unormal ut. Vær også oppmerksom på linker og e-post som du mottar gjennom sosiale medier.
  • Åpne aldri e-post eller vedlegg fra fremmede som du ikke forventer e-post fra
  • Vær kritisk til det du mottar av linker og nettstedshenvisninger i sosiale medier
  • Sørg alltid for å laste ned programvareoppdateringer som anbefalt fra leverandører
  • Sørg alltid for å ha oppdatert virusbeskyttelse – men ikke stol blindt på denne