<b>MANGE VALG:</b> Go to gate tilbyr fire forskjellige forsikringer ved kjøp av flybilletter, som for mange vil være overflødige. Foto: COLOURBOX.COM/ILLUSTRASJOn
MANGE VALG: Go to gate tilbyr fire forskjellige forsikringer ved kjøp av flybilletter, som for mange vil være overflødige. Foto: COLOURBOX.COM/ILLUSTRASJOnVis mer

Skeptisk til tilleggsforsikringer fra Go to gate

Folk mister oversikt over hvilke forsikringer de trenger, mener Forbrukerrådet.

Ved bestilling av billetter på reisenettstedet Go to gate, blir du tilbudt hele fire forskjellige forsikringer. Dette er ikke bare til det beste for forbrukerne, mener Jorge B. Jensen, fagansvarlig for finansielle tjenester i Forbrukerrådet.

- Disse forsikringene bidrar til at folk mister oversikt over hvilke forsikringer de egentlig har og hva de trenger, sier Jensen, som også er skeptisk til markedsføringen av disse forsikringene.

Her bør man faktisk vurdere å ha to forsikringer

Unødvendige tilleggsforsikringer

Jorge B. Jensen mener Go to gates tilleggsforsikringer delvis havner inn under det han kaller unødvendige tilleggsforsikringer, som er med på å perforere forsikringsmarkedet.

Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet. Foto: KOLONIHAVEN.NO Vis mer


- Go to gates tilleggsforsikringer er et eksempel på hvor mange forsikringer noen kan hale ut av deg.

Marlene Wallberg, kommunikasjonssjef i eTraveli, som står bak reisenettsiden Go to gate, sier det er trist om kundene mister oversikten over hvilke forsikringer de trenger, da det selvfølgelig ikke er deres intensjon.

- Vi arbeider kontinuerlig med å tilby tjenester/produkter som gir merverdi for våre kunder, og å forbedre våre nettsider så de blir så enkle og brukervennlige som mulig, sier Wallberg, og legger til at de vil ta med disse innspillene videre.

Samtidig påpeker hun at de får mange henvendelser fra kunder som opplever forskjellige problemer fordi de mangler reiseforsikring.

- Mange mangler beskyttelse, som er uheldig fordi det kan bli kostbart, påpeker Wallberg.

Spiller på frykt

Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet reagerer også på markedsføringen av Go to gates forsikringer.

- Dette begynner å nærme seg fryktbasert salg av forsikringer, sier Jensen, og viser til at dette avviker fra hvordan forsikringsbransjen ellers mener det er riktig å selge forsikringer, nemlig basert på det reelle behovet hos kundene.

Under kan du se advarselen du får om du takker nei til avbestillingsforsikringen hos Go to gate.

ADVARSEL: "Tenk om du blir syk og ikke kan reise. Hva gjør du da?" spør Go to Gate når du takker nei til deres avbestillingsforsikring. Foto: SKJERMDUMP Vis mer


Marlene Wallberg sier til Dinside at de fleste flybillettene ikke er mulige å endre, eller å avbestille og samtidig få pengene tilbake.


- Dette kan føre til store økonomiske og følelsesmessige problemer for kundene, ikke minst fordi det kan være en reise noen har spart til lenge, sier Wallberg, og legger til at det er viktig for dem å selge produkter til kundene som har en verdi for kundene.

Les også: Hvilke forsikringer bør "alle" ha?

Ikke ulovlig

Ifølge fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet er det neppe er i strid markedsføringsloven å komme med en slik oppfordring/advarsel slik Go to gate gjør, men at det er en forutsetning at opplysningene om hva forsikringen dekker er riktige.

- Markedsføring som spiller på frykt på en urimelig måte vil kunne rammes av markedsføringsloven, men når det tross alt er ulykke og sykdom som er forsikringsområdet må det være et visst rom for å omtale nettopp dette, sier han.