PERSONLIGE DATA: Hva vil selskaper gjøre med informasjonen om din pengebruk? Foto: NTB/Scanpix
PERSONLIGE DATA: Hva vil selskaper gjøre med informasjonen om din pengebruk? Foto: NTB/ScanpixVis mer

Nye betalingstjenester:

Skepsis til å la sosiale medier utføre banktjenester

Ferske undersøkelser viser at nordmenn har liten tillit til å gi sosiale medier utføre deres banktjenester. Men er det grunn til skepsis? 

Nylig skrev Dinside om det nye betalingstjenestedirektivet, PSD2, som blant annet åpner for at andre aktører enn banker kan tilby tjenester som samler forbrukernes kontoer fra forskjellige banker, eller utføre betalinger på deres vegne.

Men er dette noe forbrukerne ønsker, og hvordan påvirker det personvernet?

Liten tillit til sosiale medier

Finans Norge og Kantar TNS gjennomførte nylig undersøkelsen «Forbruker- og finanstrender», hvor de blant annet har spurt hvilke aktører folk har tillit til, sett i lys av de nye tjenestene som snart vil tilbys som et resultat av det nye betalingstjenestedirektivet, PSD2.

Her ser de for seg at alt fra Facebook, Google, Apple, Amazon, dagligvarekjeder, strømselskaper, mobiloperatører og så videre, kan være selskaper som ønsker å tilby nye tjenester til nordmenn.

I Finans Norges undersøkelse er det bankene som de spurte har mest tillit til å skulle samle banktjenester fra flere banker i én felles tjeneste, etterfulgt av offentlige myndigheter og forsikringsselskap.

Lavest tillit har aktører i sosiale medier og dagligvarekjeder. Heller ikke aktører som Google og Apple nyter stor tillit fra de spurte.

Problematisk for personvernet?

En annen aktuell undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Sparebank 1, viser at 7 av 10 nordmenn er bekymret for å oppgi persondata til bedrifter og organisasjoner. Det de frykter mest, er at data skal komme på avveie eller bli brukt mot dem. Samtidig sier 67 prosent av nordmenn at de er bekymret for å oppgi persondata til kommersielle aktører.

Nettopp personvernrisikoen er det Forbrukerrådets Jorge Jensen trekker frem som det som kan være problematisk med det nye betalingstjenestedirektivet.

Store endringer

Datatilsynet, som forvalter nordmenns personvern, sier til Dinside at PSD2, som tillater andre selskaper å utføre banktjenester, vil kunne gi oss et mye løsere forhold til hvor vi har pengene våre. Ifølge direktør Bjørn Erik Thon vil bankene gjerne beholde tilknytningen de har til kundene i dag, og de er derfor i gang med å posisjonere seg.

Thon sier videre at det på en måte er positivt at kunden selv får bestemme over egne persondata.

Samtidig er bekymringen hva de personlige dataene blir brukt til, og ikke minst åpenheten rundt dette.

- Detaljer om pengene dine, og ikke minst hva du bruker dem til, og når, sier veldig mye om deg. Da er det lett å få et godt innblikk i hva du holder på med, sier Bjørn Erik Thon.

Han sier videre at det ikke er overraskende at store, amerikanske selskaper som Facebook og Google ønsker å gå inn i dette markedet.

- De kan gjerne slå sammen data om pengebruken din med andre data de har. Og de er som kjent gode til å utvikle tjenester.

Samtidig kommer det i 2018 et nytt personvernregelverk, som styrker forbrukerens mulighet til å beskytte egne data.

- Når vi i større grad kan ta med dataene våre til et annet sted, blir det lettere å flytte et kundeforhold, og det igjen vil styrke forbrukerrettighetene våre, sier Thon.