Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Skei ut med god samvittighet

Redd for slankesprekk på nasjonaldagen? Ingen grunn til bekymring, trøster ekspertene.

Kransekake, eggedosis, pølser, rømmegrøt, is, champagne øl og vin…17. mai forbindes sjeldent med sunn og helsegunstig mat.

Er du blant dem som jobber hardt med å få kroppen på rett kjøl før sommeren, og er redd for at en utskeielse på selveste grunnlovsdagen skal bringe deg tilbake til gamle vaner?

Du trenger ikke bekymre deg. En liten utskeielse i ny og ne er nemlig ikke farlig, beroliger ekspertene.

Les også: Slutt å tenke "bli slank"!

Greit med utskeielse
- Jeg håper de færreste føler at vår nasjonaldag blir til hinder for en slankekur. En slik sjelden utskeielse vil ikke være av noen betydning for vektnedgang på litt lengre sikt, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Nutricom, Vibeke Østberg Landaas, til Mozon.no.

Hun legger til at det er fullt mulig å lykkes med vektreduksjon også hvis festdagene blir mange. Så lenge man ikke lar disse dagene bli rene etegilder. For kostprogrammer som er ment å gi varig vektnedgang, er nødt til å ta høyde for både kakeservering og energirike middager.

Les også: Slanking for livsnytere

Landaas får støtte av ernæringsekspert Jeanette Roede.

- Det står og faller ikke på en enkelt dag! Men det gir kanskje ingen god følelse å dytte i seg mengder at tung og fet mat hvis du først har satt deg som mål å gå ned i vekt. Vårt råd er at du gjerne smaker på dine favoritter, og begrens heller mengdene, sier hun.

For det kritiske er hvor mye du forsyner deg av de usunne matvarene.

Les mer: Den store slankekrigen

Mett på sunn mat
Rådet til Landaas på selveste 17. mai er å prøve å spise deg mett på mest mulig sunn mat.

- Forsyn deg rikelig av salatene på 17.-maibordet. Fyll resten av tallerkenen med kylling, eggerøre, røkelaks, sild og litt spekemat. Pateer, pølser og fete potetsalater kan du med fordel forsyne deg mindre av, sier hun.

Den store fellen på 17. mai er egentlig kakebordet, ifølge Landaas. Men har du spist deg passe mett på den ordentlige maten, er du heller ikke så sulten når kakefatet kommer frem.

- Ofte serveres det jordbær på denne dagen. Fyller du opp med bær, og sper på med litt is og kransekake, har du fått mye av det gode uten at det blir så voldsomt høyt energiinntak.

Det handler jo ikke bare om slanking, men om å føle seg vel og passe mett når du beveger deg videre til neste post på programmet. Og husk:

- Ikke la eventuelle utskeielser på 17. mai ødelegge for dine gode forsetter og vaner. 18. mai er en ny dag med nye muligheter, oppmuntrer Jeanette Roede.

Les også: Helsefarlig hardslanking

Kalorioversikt for typisk 17. mai mat:
1 hvetebolle (70 gram): 220 kcal
Kranskekake, 1 bit (1/3 dels ring) 95 kcal
1 stykke bløtkake (80 gram) 310 kcal
Eggedosis (100 gram) 200 kcal
Rømmegrøt (100 gram) 210 kcal
Røkelaks (100 gram) 167 kcal
Fruktsalat (1 porsjon) 72 kcal
Softis (100 gram) 170-200 kcal
1 wienerpølse (50 gram) 125 kcal
Pils 4,4% (35 cl) 123 kcal
1 glass champagne 100 kcal

Kilde: grete Roede, melk.no, egg.no

Sunn eller usunn 17. mai?

Skeier du ut på 17. mai, eller tenker du på hva du spiser? (Avsluttet)
Jeg tenker aldri på hva jeg spiser på 17. mai. Jeg koser meg og nyter dagen!(42%) 93
Tja, jeg prøver å ikke skeie helt ut, men det er ikke alltid like lett.(36%) 81
Jeg prøver å spise sunt, slik jeg gjør resten av året.(22%) 50
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.