<b>KOSTBART: </B>Søker du på vanlig måte i skattelistene, er det helt gratis. Men den du søker opp får se at du har søkt henne opp. Med Skattelisten.info kan du søke anonymt, mot 750 kroner per søk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
KOSTBART: Søker du på vanlig måte i skattelistene, er det helt gratis. Men den du søker opp får se at du har søkt henne opp. Med Skattelisten.info kan du søke anonymt, mot 750 kroner per søk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Skattelisten.info truer norske kunder med tvang

Anonymt skattesøk justerer priser og vilkår, men nekter å gi seg.

Dinside fortalte nylig om nettstedet Skattelisten.info, som har kjøpt seg toppannonse på Google og tilbød anonyme skattesøk for opptil 1.200 kroner per søk.

Forbrukerombudet mente tjenesten brøt norsk lov på flere punkter, advarte mot å bruke den og ba Google fjerne annonsen og DNB stenge kontoen.

Det er fortsatt ikke kjent hvem som driver Skattelisten.info. Det var én av tingene ombudet reagerte på. Etter at Dinside skrev om saken, har vi fått en mail fra selskapet, signert Kristian Kristiansen.

- Vi er langt fra enige i alle punktene, og mener det er snakk om en klar overreaksjon og muligens flere lovbrudd av Forbrukerombudet, skriver Skattelisten.info på sine egne nettsider.

- Det er helt ordinært at vi går ut med informasjon om saker vi behandler hvor det er ting vi reagerer på, spesielt hvis det er behov for å advare forbrukere som måtte komme over denne tjenesten, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet, til Dinside.

LES MER: Derfor advarer Forbrukerombudet mot Skattelistene.info

Hvem står bak?

I e-posten fra Skattelisten.info truer de både oss og Forbrukerombudet med søksmål, og skal ha advokater på saken.

Første e-post er signert av dansken Kristian Kristiansen, som også står oppført som innehaver av «SERVICES BY KRISTIANSEN». Dette enkeltmannsforetaket skjuler seg bak organisasjonsnummeret Skattelisten.info nå oppgir for «skriftlig kontakt».

IKKE GODT NOK: I brevet fra Forbrukerombudet til Skattelisten.info skriver ombudet blant annet at opplysningene om pris «ikke gis med tilstrekkelig oppmerksomhetsverdi». Denne boksen er et av stedene prisen står, i en vilkårsliknende tekst. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Når vi får svar fra [email protected], får vi imidlertid beskjed om at vi ikke kan anta at svarene er skrevet av Kristiansen. Avsenderen skriver videre at om vi bruker Kristiansens navn bak sitatene, vil han «innkalle oss til retten for misbruk av navn».

Det er ingen andre personer enn Kristian Kristiansen som er knyttet til enkeltmannsforetaket Skattelisten.info.

LES OGSÅ: Skattelisten.info er ikke alene – er anonyme skattesøk greit?

Gjør små endringer

I svarene til oss, og i innlegget på nettsidene, mener Skattelisten.info i hovedsak:

  • At prisene er godt nok opplyst, men vilkårene man godtar er omskrevet for å møte kravene til angrerettloven. Forbrukerombudet mener fortsatt prisene er godt gjemt.
  • De tar selvkritikk for manglende kontaktinformasjon, og har nå lagt inn organisasjonsnummeret sitt og et firesifret nummer for kundestøtte over SMS. Forbrukerombudet mener dette ikke holder.
  • Skattelisten.info mener én dags betalingsfrist ikke brøt noen lover, men har likevel utvidet fristen til tre dager. Forbrukerombudet mener 14 dager er et minimum.
  • Skattelisten.info innrømmer at enkelte ikke fikk med seg at prisen kunne bli så høy som 1.200 kroner; 450 kroner for skatten pluss 750 kroner for mer informasjon. Nå er prisen justert til 750 kroner for skatten, uten mulighet for mer informasjon.


- Vi forstår at dette for enkelte kan virke som en høy pris. Men med kostnadsnivået i Norge, hvor en skive brød med brunost kan koste 89 kroner, er dette dessverre nødvendig for å kunne drive en bedrift på fulltid, skriver Skattelisten.info.

LES OGSÅ: Hvorfor øker matvareprisene i Norge, når de synker ellers i verden?

75.000 kroner dagen

Forbrukerombudet ville at Google skulle fjerne annonsen, og at DNB skulle stenge bankkontoen deres. Inntil videre er både annonsen og bankkontoen like hele. Den ikke-navngitte danske avsenderen av svarene vi mottok skriver at han reagerer sterkt på at Forbrukerombudet vil stenge pengestrømmen uten en «dom».

- Skulle de mot vår forventning lykkes, vil vi bare flytte betalingsdelen til utlandet, utenfor norsk rekkevidde, skriver [email protected] til Dinside.

Han hevder videre at de har rundt 100 kunder hver dag; som i så fall gir en omsetning på 75.000 kroner dagen med dagens pris.

- Vi har én til to klager per dag. Det svarer til én til to prosent, og det mener vi er akseptabelt, skriver han videre.

LES OGSÅ: Slik regner du ut hvor mye naboen egentlig tjener

Truer kunder med retten

At folk kan nekte å betale, slik Forbrukerombudet uttalte til Dinside, er tjenesten til Kristian Kristiansen helt uenig i.

- Vi kan veldig klart si at alle som ikke betaler vil bli innkalt til forliksrådet, som vil medføre betydelige ekstrakostnader på omlag 2.000 til 3.000 kroner, skriver nettstedet til Dinside, som samtidig nekter for å drive en aggressiv handelspraksis.

- Vi vil etter avsagt dom tvangsinndrive beløpet via namsmannen. Så kan folk selv velge om de tør å ta den sjansen, etter å ha underskrevet en juridisk bindende kontrakt med deres personnummer på en nettside der vi, etter våre endringer, overholder alle norske lover og regler.

LES OGSÅ: Klage på regningen? Her er dine rettigheter!