KAPRER SØK: Skattelisten.info kjøper seg høyt opp på Google, og nordmenn klikker seg inn på noe som viser seg å bli svært dyre skattesøk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KAPRER SØK: Skattelisten.info kjøper seg høyt opp på Google, og nordmenn klikker seg inn på noe som viser seg å bli svært dyre skattesøk. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Skattelisten.info truer kunder med retten, kan selv bli straffet

Skattelisten.info kan få mulkt for truende oppførsel

Forbrukerombudet har fått nok av det anonyme skattesøket. Nå legger Skattelisten.info ned. 

Siden Dinside for første gang kunne fortelle hvordan Skattelisten.info drev forretningene sine for syv måneder siden, har det pågått diskusjoner mellom norske forbrukermyndigheter og enkeltmannsforetaket. Her er saken på 1, 2, 3:

  1. Skattelisten.info kjøper seg opp i Google-resultatene, så folk får den opp når de googler etter skattelistene. Mange tror de har kommet til gratis og offisielle skattelister.
  2. Skattelisten.info tar 950 kroner for et anonymt søk i skattelistene. Informasjonen om denne stive prisen, og bestillingsprosessen, gjør at mange ikke får med seg at tjenesten faktisk koster penger.
  3. Skattelisten.info krever så inn pengene på en svært agressiv måte, blant annet med trusler om rettslige skritt for de som ikke betaler raskt.
AGRESSIVT: Her ser du en versjon av meldingene som sendes kunder av Skattelisten.info. Tjenesten skal også ha truet med både politi og tingretten. Fotomontasje: Privat / Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det spesielle med denne saken er at Skattelisten.info hele tiden har balansert helt ytterst på kanten av norsk lov, uten å falle utenfor. Dermed har for eksempel Forbrukerrådet uttalt til Dinside at forbrukerne bør betale kravene.

Men nå setter Forbrukerombudet ned foten: De varsler forbudsvedtak med tvangsmulkt mot Skattelisten.info, om SMS-er og brev til kundene med krav om betaling ikke endres snarest.

Etter at Dinside gjentatte ganger forsøkte å få snakke med Skattelisten.info tidligere i dag, la de ut denne meldingen på forsiden sin: «PRESSE: Skattelisten.info vil ikke ta imot kunder de neste ca 6 måneder. I denne tid vil der bli fokuseret på å gjennomfører alle de varslede søksmål og erstatningskrav.»

Mener kundene presses

- Vi mener de har hatt en aggressiv handelspraksis, og brukt påstander i varslene som er feil, som har vært med på å legge et press på forbrukeren for å få dem til å betale, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Dinside.

Blant annet trusler om politiet og tingretten har vært over streken, synes Haug, og ombudet mener kravene dermed har vært ulovlige.

Vedtaket de skal fatte vil forby disse innkrevingene, og om Skattelisten.info ikke gir seg med dem, vil tjenesten få mulkt – potensielt på flere hundre tusen kroner.

Fortsatt råd om betaling

Men det er altså ikke selve Skattelisten.info ombudet vil stanse, bare måten pengene kreves inn på. Ombudet mener fortsatt at nettsidene er innenfor loven.

- At inndrivingen av kravene har vært ulovlige har ingen betydning på kravene i seg selv. Har du brukt tjenesten og fått alle opplysninger, har du i utgangspunktet en veldig dårlig sak, sier Haug, som derfor mener kundene fortsatt kan måtte betale.

Men nøyaktig hva som skjer nå som Skattelisten.info visstnok legger ned virksomheten, i alle fall for en stund, tør ikke Haug spekulere i.

- Det er ikke gøy å få telefoner fra 80-åringer som er fortvilet, fordi de har fått varsel om at de skal til tingretten, forteller kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til Dinside.

- Men så lenge det er inngått en avtale og forbrukeren er blitt opplyst om at de ikke har angrerett og prisen før de kjøpte tjenesten, må man betale.

Spesiell saksgang

Det eneste svaret vi får fra Kristian Kristiansen i Skattelisten.info, er en frekk obskønitet vi velger å ikke trykke.

Men Dinside sitter på mengder av brev som har gått mellom Forbrukerombudet og mannen bak Skattelisten.info, den danskspråklige Kristian Kristiansen, i forkant av ombudets avgjørelse.

Brevene fra Kristiansen er aggressive: Han truer ombudets jurister med rettssaker, han føler seg forfulgt og stiller seg uforstående til de fleste kravene som settes.

«Ja, jeg er ikke super kunde vennlig, og jeg er ikke super profesionel, og ja, jeg snakker grimt til folk, og ja, jeg presser på for å få hva der rettmessigt er mitt» skriver Kristiansen i ett av brevene, og fortsetter:

«Men ingen av disse ting kan retferdiggøre hverken Forbrukerrådets, eller Forbrukerombudets, agrasive og ulovlige handlinger».

Truer kritiske twitrere

Skattelisten.info truer sine kunder, Forbrukerombudets jurister, Dinsides journalister og nå også nordmenn som har ytret seg kritisk mot tjenesten på nett.

«På din Twitter profil har du valgt å beskylle skattelisten.info for svindel. Vi giver deg hermed varsel på 24 timer til å slette dette tweet» skriver det som mest trolig er Kristiansen til Twitter-brukeren [email protected].

«Er endringen ikke sket innen 24 timer vil du bli innkaldt til Tingretten med krav om erstatning på ikke under 100.000,- for injurie og æreskrenkelse i forbundelse med falske beskyldninger om kriminalitet».