Her sitter de personene som ivaretar pengene dine på den aller sikreste måten, ifølge juryen bak Fidusprisen 2010. Foto: Skandiabanken
Her sitter de personene som ivaretar pengene dine på den aller sikreste måten, ifølge juryen bak Fidusprisen 2010. Foto: SkandiabankenVis mer

Skandiabanken vant sikkerhetspris

- Sikkerhet utgjør hele grunnlaget for vinnerens virksomhet, og er et område med den høyeste prioritet, mener juryen.

- For å være helt ærlig så var vi litt overrasket over å vinne, men vi vet at vi har lagt ned mye arbeid og vektlagt sikkerheten veldig, er Johnny Andersons første kommentar til at Skandiabanken har vunnet Fidusprisen 2010.

Informasjonssjefen er veldig glad for prisen da Skandiabanken, som er en ren nettbank, er helt avhengig av å ha tillit i markedet.

- De andre finalistene er jo store, etablerte aktører som er flinke på dette med sikkerhet, så vi forventet ikke å få denne prisen, sier Anderson.

Han understreker at det er ekstra hyggelig at publikums tillit til banken utgjør noe av bakgrunnen for prisen.

- Kundetilfredshet har vært vårt hovedfokus de siste årene, og at folket har tillit til oss, synes vi er ekstremt positivt, sier Anderson.

Måtte bytte innlogging

Skandiabankens nokså omfattende endring av innloggingssystemet tidligere i år ser ikke ut til å ha skadet bankens omdømme hos kundene.

- Vi hadde en stor omlegging som berørte kundene våre. 350.000 aktive kunder måtte over på ny innlogging, og det var en ekstremt stor operasjon for å få alle til å endre rutinene for innlogging, forteller Anderson.

Disse var med i finalen

Fidusprisen deles ut til en virksomhet som utmerker seg med god informasjonssikkerhet. Årets fem finalister var Norsk Tipping, Skandiabanken, Skatteetaten, Sparebank 1 og Telenor.

Juryen har i sin vurdering lagt stor vekt på folkets oppfatning, samt en vurdering av sentrale interne forhold, herunder en vurdering av bedriftens spesielle utfordringer og eksponering. Bedriftenes vilje og evne til å engasjere de ansatte i sikkerhetsarbeidet tillegges også vekt. Juryen har lagt spesielt stor vekt på hvordan bedriften opererer på grensesnitt mot sine kunder. Bedriftens vilje og evne til å utvise ansvar, involvere kundene i det totale sikkerhetsarbeidet samt markedsføre sikkerhet som et aktivum i markedet har blitt spesielt vektlagt i juryens vurdering av kandidatene, skriver Fidusprisen på sine nettsider.

Juryen består av representanter fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Datatilsynet og Næringslivets sikkerhetsråd (NSR).

Bytte bank? Slik gjør du!

Informasjonssjef i Skandiabanken Johnny Anderson sier at banken er flinke til å involvere kundene sine, også i sikkerhetsspørsmål. Foto: Skandiabanken Vis mer


- God kontroll på sensitive opplysninger

Anderson har ikke helt forklaringen på hva Skandiabanken gjør bedre enn de andre, større bankene, men tror blant annet at de som ren nettbank har fordeler fordi det er lite manuelt arbeid.

- Det ligger ikke bunker med papirer her hos oss, så det er en svært liten risiko for at sensitive opplysninger kommer på avveie. Systemene våre gjør av vi kan ha veldig god kontroll, og vi utarbeider nøye rutiner, sier Anderson.

Han tror et annet moment kan være at banken har veldig dyktige medarbeidere, spesielt de som jobber med nettbankens sikkerhet.

- Vi er raskt på banen når vi mottar henvendelser eller det dukker opp sikkerhetsutfordringer.

I tillegg nevner Anderson mobilbanken, hvor Skandiabanken har valgt å holde et veldig høyt sikkerhetsnivå.

Les mer om Fidusprisen (ekstern lenke)