Informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken er tydelig fornøyd. Foto: Per Ervland
Informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken er tydelig fornøyd. Foto: Per ErvlandVis mer

Skandiabanken har fornøyde kunder

Best på kundetilfredshet.

Nylig kunne DinSide fortelle at Skandiabanken er landets sikreste nettbank. Nå viser det seg at den samme banken også har de meste tilfredse kundene.

Dette viser EPSI Ratings ferske studie av kundetilfredshet i den norske bankbransjen, der Skandiabanken oppnår høyest score, med sine 81 av 100 mulige poeng.

Enkle tjenester

Informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken forteller at det har vært deres visjon helt siden oppstarten å ha de mest fornøyde kundene. Anderson sier videre at det er en helt fantastisk tillitserklæring å få en slik tilbakemelding år etter år.

- Vi må bare si tusen takk til våre kunder som virkelig skal ha mye av æren her. Vi opplever et unikt engasjement og får månedlig forbedringsforslag og innspill fra våre kunder, som hjelper oss å bli bedre og minner oss daglig på at det handler om å levere godt hver eneste dag, sier Anderson til DinSide.

Han tror en viktig årsaken til at kundene er så godt fornøyd med banken, er at det er lett å benytte Skandiabankens tjenester.

- Enkelhet og god tilgjengelighet i alle kanaler har vært viktig for oss. Det handler også om personlig frihet til å gjøre det en selv vil, fremfor å bli tvunget til å benytte visse tjenester for å få beste pris, sier Anderson.

Bankene som inngår i Terra-Gruppen og Handelsbanken er best blant bankene med filialnett. Også de gjorde det bra i den ferske studien, og oppnådde en score på henholdsvis 78 og 76.

Drøye 3100 privatpersoner og bedrifter har deltatt i den norske studien, som også viser fremgang for samtlige banker innen servicekvalitet, hvor bankenes tilgjengelighet har vært avgjørende.

Les også: Nå kan det bli verre å få lån i banken

Også de mest lojale kundene

Ikke bare har Skandiabanken de mest fornøyde kundene, deres kunder er dessuten de mest lojale. På en skal fra 0 til 100 oppnår Skandiabanken 90 poeng i forhold til lojalitet.

Informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken. Foto: Per Ervland Vis mer


- Å ha de mest lojale kundene er spesielt inspirerende når vi i motsetning til andre banker ikke benytter lojalitetsprogrammer for å binde kundene til banken, påpeker Johnny Anderson i Skandiabanken.

Også her kommer Handelsbanken og Terra-Gruppen like etter, med en lojalitetsscore på over 80.

EPSI Norge tror nettopp god kundeservice er med på å skape lojale kunder.

Analysen viser også at bruken av mobilbank øker. 15 prosent av de som svarte på undersøkelsen, oppga at de bruker mobilbank. Disse kundene er i snitt mer tilfredse med sitt bankforhold, og er også mer lojale, ifølge EPSI Norge.

Dette selskapet har de mest fornøyde mobilkundene