<B>LOVSTRIDIG?</B> Nordiske forbrukermyndigheter skal sjekke om Facebooks annonser er i strid med nordiske lover. Foto: Colourbox
LOVSTRIDIG? Nordiske forbrukermyndigheter skal sjekke om Facebooks annonser er i strid med nordiske lover. Foto: ColourboxVis mer

Skal sjekke om Facebook bryter loven

Facebook flommer over av reklame. Nå skal nettstedet granskes.

Facebook har tatt verden, og ikke minst Norge, med storm. Det er estimert at så mange som halve den norske befolkningen har profil på Facebook, ifølge E24.no.

Nå går forbrukermyndighetene i hele Norden sammen for å gå det populære nettsamfunnet etter i sømmene.

Skal kjempe mot spam

De nordiske forbrukerombudene skal i første omgang gå gjennom de forskjellige reklameformene som finnes på Facebook, og sjekke om enkelte av disse reklamene kan karakteriseres som spam, og derfor være ulovlig.

- Elektronisk reklame på e-post og sms krever forhåndssamtykke fra mottaker. Dette kravet må også stilles til en del av markedsføringen som spres på Facebook og andre sosiale nettsamfunn, melder norske Forbrukerombudet.

Spesielt mye oppmerksomhet vil forbrukerombudene legge på reklame som er rettet mot barn.

- Det finnes egne og strengere regler for reklame til barn, og disse gjelder også for reklame på nettsamfunn.

LES OGSÅ:


Facebook på klagetoppen

Tidligere i år opprettet Datatilsynet tjenesten Slettmeg.no, som skal hjelpe norske forbrukere til å få kontroll over informasjon som ligger ute på nettet.

Klagene og henvendelsene har strømmet inn til Datatilsynet, og Facebook ligger soleklart på toppen i antall henvendelser fra norske brukere.

I sommermånedene juni, juli og august, var nærmere 40 prosent av henvendelsene rettet mot Facebook. Ingen andre medier var i nærheten av dette tallet. På andreplass kom Google, som "bare" mottok rundt 8 prosent av henvendelsene.

De aller fleste av henvendelsene var klager. Rundt 40 prosent klagde på konkrete krenkelser, mens cirka 38 prosent klaget på uønsket oppføring. Bare 13 prosent av henvendelsene gjaldt forbrukerspørsmål og support.

LES OGSÅ: - Aner ikke hvordan jeg kan slette

- Vi må tilpasse oss dem

Et av de store problemene med sosiale medier, er at det til tider kan være vanskelig å komme i kontakt med de ansvarlige for nettsiden.

Tidligere direktør i Datatilsynet, Georg Apenes, har uttalt til DinSide at vi ikke kan forvente oss at store mediegiganter som Facebook og Google skal tilpasse seg norske forhold.

- Vi lever i en verden som blir stadig mer globalisert, og vi kan vanskelig vente oss at store aktører som Google skal kunne tilpasse seg norske forhold. Vi må tilpasse oss dem, sa Apenes. Les hele intervjuet her.

Facebook snakker norsk

Nå ser det likevel ut som at det kan bli lettere å kommunisere med enkelte av nettgigantene. Facebook har for eksempel nylig ansatt norske medarbeidere, som skal hjelpe norskspråklige brukere.

- For publikum vil nok dette være til stor hjelp, skriver Ole Morten Knudsen, rådgiver i slettmeg.no, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Lettere å klage til Facebook