Et glass vin til maten er godt for helsa, om du følger middalhavsdietten ellers ... Foto: Colourbox
Et glass vin til maten er godt for helsa, om du følger middalhavsdietten ellers ... Foto: ColourboxVis mer

Skål for et lengre liv

Middelhavsmat kan hjelpe deg til et lengre og friskere liv.

En gruppe italienske forskere har sammenfattet og sammenliknet resultatene av 12 studier, med til sammen 1.574.299 forsøkspersoner over et tidsrom på mellom tre og 18 år.

Og konklusjonen er klar: Med en middelhavsdiett, får du betydelige helsegevinster:

  • 9 prosent reduksjon i dødelighet
  • 9 prosent reduksjon i dødelighet som følge av kardiovaskulære sykdommer
  • 6 prosent reduksjon i forekomst eller dødelighet av kreft
  • 13 prosents reduksjon i forekomst av Alzheimers og Parkinsons
  • Middelhavsdiett bedrer psyken

    Resultatene synes å være relevante for folks helse, spesielt med tanke på å oppfordre til middelhavsaktig kostholdsmønster for å forebygge betydelige kroniske sykdommer. Dette ifølge British Medical Journal.

    Det er allerede kjent at en middelhavsdiett kan være med å forebygge utbredte, kroniske sykdommer. Nytt i denne studien er at middelhavsdietten kan tillegges æren for en betydelig beskyttelse mot dødelighet over det hele, samt dødelighet som følge av kardiovaskuære sykdommer og tilfeller og dødelighet som følge av kreft.

    Ikke kun sydeuropeere

    Studiene brukt til å stadfeste disse resultatene, er ikke kun gjennomført på beboere i middelhavslandene; kun seks av de tolv studiene som er analysert, er gjennomført i middelhavsland. De øvrige studiene er gjennomført på befolkningsgrupper i USA, Nord-Europa og på en gruppe europeere bosatt i Australia.

    Dette bør du kose deg med

    Et kosthold som er rikt på frukt, grønnsaker, belgfrukter, fisk og kornprodukter, med olivenolje som den eneste fettkilden, sammen med et moderat forbruk av rødvin spesielt under måltider, har vist å være til stor nytte som forebygging av mange sykdomstilfeller. Som for eksempel kardiovaskulære sykdommer, blodtrykk, fedme. Sammen med de ovennennevnte matvarene, innebærer også en middelhavsdiett, små mengder rødt kjøtt.

    Med et kosthold som dette, kan du altså se mot store helsemessige fordeler og et lengre liv. Til tross for at kjennskapen omkring middelhavsdiettens helsegevinster, blir det færre og færre som benytter seg av denne kunnskapen i det daglige, dvs. det blir færre og færre som spiser ifølge middelhavsdietten - selv blant befolkningen i land som grenser til Middalhavet.