Går lovforslaget gjennom, får du kompensasjon for ventingen. Foto: Colourbox.com
Går lovforslaget gjennom, får du kompensasjon for ventingen. Foto: Colourbox.comVis mer

Skal bli lettere å ta toget

Togpassasjerene skal få bedre rettigheter.

Nå kan det bli endringer i jernbaneloven og jernbaneansvarsloven.

- Jeg er svært fornøyd med at togpassasjerer nå får bedre rettigheter. Dette er rettigheter som forbrukerne har i forbindelse med så å si alle andre kjøp av varer og tjenester, mens jernbanen har hengt langt etter i utviklingen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

De nye reglene innebærer at reisende kan få tilbakebetalt hele eller deler av billettprisen hvis toget er forsinket. Forbrukerne skal også ha krav på måltider, nødvendig overnatting, eller alternativ transport. I tillegg blir togoperatørene ansvarlig for å dekke eventuelle økonomiske tap eller ekstrautgifter som følge av forsinkelsen, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Les også: Forbanna kollektivtrafikk!

Håper på bedre togtilbud

Forbrukerombudet håper bedre forbrukerrettigheter vil føre til at NSB og andre aktører som tilbyr togtransport, vil bli flinkere på punktlighet og service. Dette kan igjen gjøre tog til et mer reelt alternativ til fly for mange reisende.

Rettighetene innføres som følge av en EU-forordning, og vil først og fremst ha betydning for reisende over lengre strekninger. Forbrukerombudet mener det fortsatt er stort behov for å bedre rettighetene til pendlere og andre reisende med periodekort, som opplever mindre men hyppige forsinkelser.

Foretrekker du drosje? Se hvor mye det vil koste deg


Har du gode eller dårlige erfaringer med NSB? Tips oss, eller leserne i debatten under.