Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Skaff deg klisterhjerne

Her er tipsene som får de små grå til å virke bedre.

Bruker du hele morgenen på å lete etter nøklene dine - for så å finne ut at de står på utsiden av døra? Husker du ikke navnet på personen du nettopp hilste på?

Les også: Gap opp for bedre hukommelse

Er du over 27 år er risikoen stor for at din distré væremåte skyldes alderen din. Allerede da begynner nemlig din mentale kapasitet å forfalle.

Du blir dårligere på å resonnere og løse oppgaver, i det hele tatt jobber hjernen treigere.

Det er konklusjonen i en ny studie gjort ved universitetet i Virginia, publisert i tidsskriftet Neurobiology of Aging.

Les også: Dårlig humør bedrer hukommelsen

Aldersrelatert glemsomhet begynner å melde seg rundt 37-årsalderen. Heldigvis kan du gjøre noe for å skjerpe de små grå. Helsenettstedet Womens's Health har samlet noen av rådene som beviselig har god effekt på vår mentale kapasitet.

Gå for grønt

En studie publisert i tidsskriftet Neurology konkluderer med at to porsjoner grønnsaker daglig kan senke tempoet på det mentale forfallet med hele 40 prosent. Særlig grønne vekster som grønnkål er virksomme.

Les også: Drikk vekk demensen

Bok gjør klok

Leser du aviser, blader og bøker jevnlig, spiller spill, løser kryssord og deltar i kulturelle aktiviteter reduserer du risikoen for at hjernekapasiteten din blir mindre. Det viser en studie gjort ved Rush Alzheimer's Disease Center i Chicago.

Les også: Kryssord er sunt for gamle

Krydre tilværelsen

Bruk kanel på mer enn julegrøten. I en hukommelsestest foretatt ved Wheeling Jesuit University i West Virginia kom det fram at de som tygde kaneltyggegummmi mens de utførte testen gjrode det tre prosent bedre enn andre. De som luktet på kanel gjorde det fire prosent bedre.