Skades på stranden

Er du lei av din vanlige joggerute og fristes av jogging på stranden? I så fall må du være forsiktig.

Endelig er sommeren her! Skal du legge ferien til Syden eller hytta ved sjøen? Da frister det kanskje å trene med myk sand under føttene og med vannet ved din side. Du må imidlertid være forsiktig med å løpe på stranden. Det kan skade deg.

Myk sand
Føttene dine er normalt vant til å løpe på hard bakke, som skogstier eller asfalt. Sanden er derimot myk, noe som kan skade leddene dine.

- Å løpe på stranden kommer med en risiko, sier Michael Ciccotti, leder ved Sports Medicine Center ved Thomas Jefferson University Hospital, USA, ifølge HealthDay.

Han sier videre at når du løper på et ujevnt underlag, som sand, varierer kraften som går gjennom føttene, anklene og hoftene dramatisk, noe som kan skade disse kroppsdelene.

Stabile sko
Det er ujevnhetene i sanden som er det skadelige. Fra å være løs og tørr sand, går stranden fort over til å bli våt og hard. I tillegg heller ofte strender nedover kystlinjen.

- Å løpe på dette skrånede underlaget kan spesielt gjøre en person følsom for skade, sier Ciccotti.

Skadene det er størst risiko for å få, er forstuing og senebetennelse. Belastningsskader, benbrudd, leddbetennelse og senebetennelse i kne, legg og ankel kan også forekomme.

For å unngå skader, anbefaler Ciccotti stabile løpesko. Du bør bytte sko hver 9-12 måned, strekke ut og varme opp før treningsøkten og ikke overvurdere deg selv. I tillegg bør du være oppmerksom på om underlaget forandres.

Dersom du er forsiktig er det for øvrig ingenting i veien for å jogge på stranden.

 

Mozon, 02.07.2006