Situps gjør ikke magen flatere ... Foto: Colourbox
Situps gjør ikke magen flatere ... Foto: ColourboxVis mer

Sju treningsmyter som gjør vondt verre

Dette kan du glemme - det funker ikke.

Har du lovet deg selv flatere mage, slankere kropp og mindre "grevinneheng" i 2009? Det kan lønne seg å sjekke hvorvidt treningen du ser for deg, vil kurere problemet eller ikke, før du kaster deg ut i det.

Den britiske avisen Daily Mail har ved hjelp av personlig trener Graeme Hilditch sett på noen vanlige treningsmyter - og forteller deg om mytene funker etter intensjonen eller ikke.

Vårpuss for valkene

Myte: Tricepstrening kan ta rotta på "grevinneheng"

Mange kvinner akkumulerer mer fett og slapp hud rundt overarmen enn det de selv er komfortable med - populært kalt "grevinneheng". Mange forsøker seg på å trene opp en spesiell muskel i den tro at dette skal ta rotta på henget, men tester har vist at dette ikke hjelper det grann, ifølge den britiske avisen Daily Mail.

Tester av tennisspillere hvor man har sett på racketarmen versus den andre armen, viser at fettnivået i de to armene er det samme, selv om muskulaturforskjellen selvsagt er betydelig. Men å trene en spesiell muskel vil ikke redusere fettnivået i den utvalgte kroppsdelen.

Da er det kanskje like greit å kaste inn håndkleet først som sist, og anskaffe et par armstrømper mot grevinneheng. Du kan lese mer om disse armstrømpene i denne artikkelen på kk.no.

Myte: Du får store muskler av styrketrening

Avstår du fra styrketrening i frykt for å bli seende ut som en bodybuilder? Dette bør du ikke være redd for - muskler er ikke så enkelt å bygge som man kanskje skulle tro - selv de mest dedikerte kroppsbyggerne bruker mye tid på å bygge seg opp, over lang tid.

I tillegg mangler kvinner testosteron, som spiller en viktig rolle i muskelbyggingen - det er faktisk gjort studier som antyder at vekttrening faktisk kan gjøre at musklene ser mindre ut - da vekttrening setter fart på stoffskiftet og frigjør fett fra kroppen for å skaffe energi til treningen.

Myte: Løping er best for vekttap

En studie utført av treningsfysiologer viser at du forbrenner 11 kalorier per minutt ved løping i 12 kilometer i timen, mens du kun forbrenner 3,9 kalorier per minutt ved sykling i samme hastighet. Men svømmer du i 4,8 kilometer i timen, forbrenner du 15,7 kalorier i minuttet.

Dette sett i betraktning, er selvsagt svømming det mest effektive med tanke på kaloriforbrenning, men det viktigste er tross alt å finne en aktivitet som du liker og som du dermed vil utstå å drive med jevnlig, og i gode økter.

Myte: Flatere mage med sit-ups

Situps strammer opp den rette bukmuskelen, men kan ikke gjør noe med fettet du måtte ha på magen. Den eneste måten å få en stram, fettfri mage er ved kombinert trening og en balansert diett.

Du kan imidlertid få magen til å se strammere ut og få bedre holdning ved å trene transversus abdominis. Dette kan du gjøre ved å trekke navlen så langt inn mot ryggraden soom du greier - og holde der en stund mens du puster normalt. Du skal kjenne en lett brennende følelse i magen dersom du gjør dette riktig.

Fem snarveier til flatere mage

Myte: Det er bedre å løpe på gress enn på veien

Risikoen for skader på ankler og rygg ved å løpe på vei versus å løpe på gress eller utmark, er ikke lenger så stor etter at man har fått mye mer avanserte løpesko som absorberer mye av støt og slag som ellers ville forplantet seg og gjort skader på bein og rygg.

Myte: Tøying etter trening hjelper mot ømme muskler

Gymlæreren din misjonerte kanskje at tøying etter trening er påkrevet for å unngå treningsstølhet - men dette er altså ikke sant. Senest i en studie fra det svenske universitetet i Umeå, viste det seg at tøyingen ikke hjalp mot stølhet i musklene.

Anatomiprofessor Lars Eric Thornell ved universitetet i Umeå, anbefaler deg heller til å varme opp godt på forhånd, og å ta det rolig til stølheten har forsvunnet.

Flere tips til å unngå treningsstølhet finner du i denne artikkelen: Tøying hjelper ikke

Myte: Diett alene gjør at du kan gå ned i vekt

Dersom du slanker deg uten å trene, vil du også tape muskelmasse. Dette er kanskje ikke så farlig, tenker du - hvem trenger vel musklene hvis bare vektnåla peker nedover?

Men det er ikke fullt så enkelt. Musklene trenger energi, og forbrenner dermed energi. Mister du muskelmasse, går også forbrenningen ned, slik at du etterhvert altså forbrenner færre kalorier - som betyr at du også må spise mindre for å holde vekten nede. Når du har nådd matchvekten og begynner å spise normalt igjen, vil kiloene raskt komme på igjen - fordi tapet av muskler gjør at forbrenningen er lavere.