Sju minutters trening i uka skal forebygge diabetes, ifølge ny studie. Foto: Colourbox
Sju minutters trening i uka skal forebygge diabetes, ifølge ny studie. Foto: ColourboxVis mer

Sju minutter i uka er nok

Det er ikke så mye trening som skal til. Se helsegevinstene.

Selv så lite som sju minutters hardtrening i uka kan hjelpe til med å forebygge diabetes, ifølge britiske forskere. Treningen hjelper til med å få kontroll på blodsukkeret, og helsegevinsten er stor. Dette skriver Reuters.

Pristest: Her trener du billigst

WHO anbefaler 30 minutter

De nye funnene er en gavepakke til de som ikke finner tid til å trene ifølge anbefalingene fra helsemyndighetene.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO), anbefales du å være i fysisk aktivitet 30 minutter per dag de fleste dager i uka, for å forebygge og redusere risikoen for de mest utbredte livsstilssykdommene av vår tid; hjerte- og karsykdom, diabetes og noen krefttyper.

1,9 millioner dødsfall på verdensbasis skyldes fysisk inaktivitet, ifølge WHO.

Magen forkorter livet ditt

Er du i form?

Hvor mye trener du? (Avsluttet)
Tre-fire dager i uka(35%)
To dager i uka(22%)
Ingenting(16%)
Fem-seks dager i uka(12%)
En dag i uka(9%)
Hver dag(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Like stor effekt som timevis med svette ...

Funnene er publisert i BioMed Central Endocrine Disorders, og bekrefter at selv små mengder trening kan gi helsegevinster.

- Dette er en så liten treningsmengde at du kan gjøre det uten å bli svett, sier James Timmons ved Heriot-Watt universitetet i Edinburgh, til Reuters.

Kreativ vintertrening

- Du kan få like stor effekt ved å gjøre dette, som du kan få ved å trene timesvis med utholdenhetstrening hver uke, sier Timmons videre til Reuters.

Effekt i ti dager

Studien omfattet en gruppe på 16 menn i tidlig 20-årene, som fikk kontroll på insulinnivået ved hjelp av 7 minutters trening i uka. Mennene var alle rimelig utrente, og fikk foreskrevet 30-sekunders økter på trimsykkel fire ganger om dagen, to dager i uka. Etter å ha fulgt denne treningsplanen i to uker, var det en 23 prosent forbedring i hvor effektivt kroppen brukte insulin til å regulere sukkernivået i blodet.

Effekten holdt seg i kroppen i ti dager etter siste treningsøkt.

Hva er insulin? Les mer hos Lommelegen.

I denne studien har forskerne kun sett på effekter på blodsukker og insulin - og altså risikoen for diabetes. De har ikke sett på andre gevinster som kan komme av trening; så som lavere blodtrykk, vektkontroll mm.