Vil du ha 1 liter til 29,50 eller 820 ml til 34,50? Glem refill-pakningen med slike priser. (Foto: Alexander Røyne-Helgesen/<a target="_blank" href="http://phun-ky.net/">http://phun-ky.net/</a>)
Vil du ha 1 liter til 29,50 eller 820 ml til 34,50? Glem refill-pakningen med slike priser. (Foto: Alexander Røyne-Helgesen/http://phun-ky.net/)Vis mer

Sjekk prisen før du handler

Refill-pakningen var mye dyrere enn originalen. Men det har en forklaring.

I serien DinSide overvåker dagligvarehandelen har vi nå kommet til den absurde prisingen av vaskemiddel på Rema 1000 på Bekkestua.

For mens 1 liter Omo Color-vaskemiddel koster 29,50 kroner, altså 29,50 per liter, så koster refill-pakken 34,50 kroner. Pakken inneholder 820 milliliter, det vil si at refill-Omo har en literpris på 42,07.

Det er med andre ord nesten 43 prosent dyrere å velge refill-pakningen, og dette var grunnen til at en av leserne våre reagerte.

Skal ikke refill være billigere enn originalen?

- Lilleborg priser refillprodukter lavere enn originalpakken. Vi mener også at dette kommer gjennom til forbrukerne. Det er imidlertid butikkene som setter prisen, sier Anne Gjemdal, informasjonssjef i Lilleborg til DinSide.

Hun kan ikke uttale seg om bakgrunnen for den konkrete forskjellen vi har funnet på Rema 1000.

Konkurrenten styrer prisen

Det kan imidlertid Anders Moe, innkjøpssjef for tørrvarer hos Rema 1000. Det er nemlig originalvaren som er billig, ikke refill-pakningen som er dyr, ifølge Moe.

Refill-pakninger er normalt priset lavere enn originalvaren, men ikke alltid. Foto: Lilleborg Vis mer


- Den unormalt lave prisen er et resultat av at en konkurrent av oss kjørte en kampanjepris på denne varen i noen uker. Denne prisen ønske vi å matche, men vi har nå reversert den rimelige prisen, sier han til DinSide.

Han legger til at Rema 1000 normalt vil selge refill-pakningene rimeligere enn originalvaren, men at det kan oppstå noen avvik når konkurrentene er av en annen oppfatning.

Så konkurransen virker i dette markedet?

- Ja, det kan du trygt si, sier Moe.

Ikke frykt Rema

Men selv om prisforskjellen illustrerer at du bør sjekke prisene på varene før du putter dem ukritisk opp i handlekurven, er det ingen grunn for prisbevisste kunder til å skygge unna Rema 1000.

Butikkjeden er ofte vinneren i DinSides matpristester, som vi gjennomfører flere ganger i året. I februar i år slo Rema 1000 kraftig tilbake og vant matpristesten etter at Coop Obs gikk av med seieren før jul.

Se saken: Rema 1000 slår kraftig tilbake