<B>SØK OG FINN:</B> Er du usikker på om du kan stole på et firma? Trenger du hjelp i en krangel? Søk i de offentlige journalene, slik vi journalister gjør!  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SØK OG FINN: Er du usikker på om du kan stole på et firma? Trenger du hjelp i en krangel? Søk i de offentlige journalene, slik vi journalister gjør! Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Sjekk om firmaet er til å stole på

Søk opp butikker, flyselskap, håndverkere og eiendomsmeglere helt gratis.

Mange artikler på DinSide baserer seg på funn i diverse offentlige journaler. Blant annet vedtak fra våre mange klagenemnder.

Men du trenger slettes ikke være journalist for å gjøre disse søkene, da de er like tilgjengelige for meg som journalist som for deg som forbruker. Og det kan lønne seg å "være litt journalist" selv før du velger hvor du vil bruke pengene dine.

For eksempel kan du sjekke i Forbrukertvistutvalget om mange har hatt problemer med en bestemt rørlegger, eller Transportklagenemnda Fly for å sjekke hvordan det ukjente flyselskapet du vurderer har oppført seg mot tidligere kunder.

Også etter at du har fått problemer er søkene nyttige. For eksempel for å sjekke hva Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon mener om kunder som surfer for tusenvis av kroner i utlandet uten å vite det, eller Finansklagenemnda om banken kan nekte deg erstatning når kortet ble misbrukt på ferie.

Under følger de viktigste nemndene, med lenke til fritekst-søkene. Her kan du skrive inn firmanavn, produkter, problemstillinger eller hva det skulle være. Men dette er langt fra alle klagenemndene vi har i Norge. Enda flere, som "Klagenemnda for gravferdstjenester", finner du her.

FORBRUKERSPØRSMÅL: De klassiske problemene rundt kjøp og salg finner du hos Forbrukertvistutvalget. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer


Kjøp, salg, håndverk: Forbrukertvistutvalget

Forbrukertvistutvalget (FTU) kan avgjøre saker som ikke løser seg i Forbrukerrådet. Vedtakene herfra er bindende, så bedriftene må pent se å gjøre som FTU sier. Dette gjelder kun denne nemnda. FTU stiller dessuten ingen krav til hvor selskapene er organisert, slik noen av de andre nemndene gjør.

Sakene du finner her dreier seg typisk om kjøp og salg av varer og tjenester, samt en haug reklamasjonssaker. For eksempel hvorvidt verkstedet kan skylde på fukt og nekte deg gratis reparasjon av mobilen innenfor reklamasjonstiden, eller hva håndverkeren har lov til å kreve betalt for. Problemer rundt kjøp fra både privatpersoner og butikker havner her, og du finner massevis av problematikk rundt bilkjøp.

Man har nå også en egen håndverkerklagenemnd, men den er foreløpig ikke i skikkelig drift ennå og derfor heller ikke søkbar.

Tele, bredbånd, TV: Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon

Nemnda tar seg av det de kaller ekom, altså hovedsaklig problemer rundt telefoni, bredbånd og TV-leverandører.

Typiske problemstillinger er høye telefonregninger etter surfing i utlandet, når noen har meldt seg på SMS-konkurranser ut selven å mene det, bredbåndsleverandører som ikke leverer varene og TV-selskaper som oppfører seg urimelig.

Nemnda er derfor mye mer interessant enn det tørre og lange navnet gir uttrykk for.

UHYGGELIG: Mange nordmenn får ikke drømmeferien de hadde håpet på, og tar saken til Pakkereiseklagenemnda. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Pakkereiser: Pakkereisenemnda

Pakkereiser har faktisk en egen lov i Norge: Pakkereiseloven. Og oppstår en krangel mellom deg og den du kjøpte pakkereisen av, kan du ta saken til Pakkereisenemnda, som skal opprettholde denne loven. Og bare sånn for å ha alt på det rene: En pakkereise er typisk kjøp av reise og opphold samtidig.

Her finner du mange utrolige historier, og DinSide fortalte nylig at avføring, blod, ederkopper og urin var blant det nordmenn klagde på i fjor.

Selskapene som ikke følger vedtakene, og som man dermed bør være ekstra forsiktige med, finner du i en egen liste på nettsiden.

Flyreiser: Transportklagenemnda Fly

Mange får trøbbel ved flyreiser, og saken kan da tas til denne nemnda.

Sakene går ofte på rettigheter ved forsinkelser, og for eksempel hva som skjer når flyselskapet mister bagasjen din.

Også her finner du en egen liste over selskaper som ikke følger vedtakene.

JA, DE PENGA: Finansklagenemnda kan hjelpe deg i krangler med bank- og forsikringsbransjen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Bank, forsikring, boligkjøp: Finansklagenemnda

Dette er en koloss av en nemnd, som behandler saker som på ulikt vis dreier seg om penger i sin reneste form. "Forsikring, bank, finans og verdipapirfond" oppsummerer nemnda selv, som også inkluderer "eierskifte", i praksis blant annet boligkjøp.

Sakene kan dreie seg om hva en forsikringskunde har krav på, ukjente mangler ved huskjøp og hva du har krav på fra banken etter kortmisbruk.

Det har også vært saker angående hva bankkunder har krav på etter å ha kjøpt diverse fond og aksjer som bankene har "lovet" avkastning på.

Meglere: Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester

Her havner krangler mellom privatpersoner og eiendomsmeglere. Sakene kan dreie seg om både kjøp og salg som går gjennom en megler.

Den siste saken DinSide omtalte herfra var da en megler tuklet til bud som kom til dem via SMS. Vi har også fortalt hvordan meglere som rett og slett ikke gjør jobben sin når de skal selge boligen din må ordne opp.

VIKTIG: Uten strøm blir de fleste lammet, og tvister med dem som gir deg strømmen tas i Elklagenemnda. Foto: Clas Ohlson Vis mer


Strøm: Elklagenemnda

Søk her avdekker saker mellom privatpersoner og nettselskaper og kraftleverandører. Strømsaker, altså.

DinSide har blant annet fortalt historien om kunden som leste av feil strøm i ti år, og dermed skyldte nettselskapet 126.500 kroner. Og hvordan Telinet-kunder ble anbefalt å ta inkasso-krav til nemnda.

Og husk!

Det å finne et selskap i en av disse nemndene, betyr selvfølgelig ikke alene at selskapet ikke er til å stole på. Du finner for eksempel flest klager på de store aktørene, rett og slett fordi de er størst.

På samme måte betyr ikke tomme søkeresultater at selskapet nødvendigvis har rent mel i posen. Ikke alle klager går til en nemnd, og ikke alle som har problemer går videre med dem.

Dessuten lønner det seg å søke på Forbrukerrådet og Forbrukerombudet sine nettsider, da de ofte går ut med pressemeldinger om selskaper mange krangler med. Også søk i DinSides arkiver kan lønne seg, og selvfølgelig: Google.