<b>Bruk helgen: </b> Storebrand Bank anbefaler alle å ta en tur i nettbanken denne helgen.  Foto: TUVA MOFLAG
Bruk helgen: Storebrand Bank anbefaler alle å ta en tur i nettbanken denne helgen. Foto: TUVA MOFLAGVis mer

Sjekk om du ble feriesvindlet

Bankene opplever økning i svindel og feilbelastninger. Nettbanken avslører om du ble lurt i ferien.

Kortsvindel i Norge ligger på et rekordlavt nivå. Faktisk er svindel mot norske kortholdere under halvparten av snittet for Europa. Innføring av chip, regionsperre og sikker netthandel har bidratt til å heve sikkerheten for deg som betaler med kort.

I sommermånedene opplever bankene imidlertid noe økning i antall svindeltilfeller. Bruk helgen til å sjekke kontoutskriften ekstra nøye.

Pass på: Her blir kortet ditt kopiert

Kunden må følge med

Den økningen bankene nå ser, henger sammen med at nordmenn i større grad bruker kortet på utenlandsreiser. I tillegg er det nok mange som bruker kortet hyppigere enn i hverdagen, til shopping i butikker og flere kafébesøk.

– Vi ser en liten økning etter ferien, men ikke mer enn det som må forventes når antall reisende øker. Det er ingen enkeltsteder eller type svindel som peker seg ut, sier Johannes Stenwig, assisterende informasjonssjef i Nordea Norge.

Selv om bankene følger godt med aktiviteten på kortet ditt fra overvåkningssentralen på Mo i Rana, er det slett ikke all svindel som blir oppdaget av banken.

– Det er lurt å kontrollere transaksjonene i nettbanken etter ferien for å være sikker på at du kjenner igjen alle beløpene som er trukket. Du får pengene tilbake dersom kortet ditt blir misbrukt og du ikke har opptrådt uaktsomt, men det er jo forutsatt at svindelen faktisk oppdages, enten av kunden eller banken, sier forbrukerøkonom Kristina Picard i en pressemelding.

Les også: Nå bør du tømme sparekontoen

Tekniske problemer med minibank

Forbrukerøkonom Kristina Picard oppfordrer kundene til å sjekke kontoutskriften nøye. Foto: STOREBRAND Vis mer


Det kan også være utilsiktede årsaker til at kontoutskriften ikke stemmer med realiteten. I sommer har Storebrand Bank fått flere henvendelser fra kunder som har vært i minibanken uten å få ut pengebeløpet, men likevel blitt trukket på konto.

Har du opplevd å bli belastet for et beløp du ikke har fått ut, kan du kontakte din egen bank eller banken som har plassert ut den aktuelle minibanken. De vil kunne se at utbetalt beløp fra minibanken ikke stemmer overens med kundens konto, og dermed tilbakebetale differensen.

– Selv om dette ikke er svindel, er det selvsagt irriterende med slike hendelser, skriver Picard i pressemeldingen.

Gode vaner etter ferien: Spar 10.000 kroner på matbudsjettet

Når uhellet er ute

Har du ikke opptrådt uaktsomt og opplever at kortet blir misbrukt etter å ha blitt kopiert eller stjålet, skal banken eller kortutsteder i utgangspunktet dekke tapet. Det viser seg imidlertid at det er svært vanskelig for kunder som mener seg svindlet å bevise at de ikke har opptrådt uaktsomt. Hele 10 av 11 saker som har vært oppe i Finansklagenemnda blir nemlig vunnet av banken, ikke av kunden.

Slik fordeles ansvaret mellom deg og banken din:

Visste du dette? Sannheten bak medlemskortene

Ta forholdsregler

Selv om det økonomiske ansvaret er begrenset for deg som kortkunde, er likevel svindel noe man vil unngå. Disse enkle rådene reduserer risiko og skadevirkninger av svindel:

  • Lær deg PIN-koden utenat og skjul den godt når du bruker kortet.
  • Bank- og kredittkort inneholder personopplysninger, behandle dem deretter. Ikke legg fra deg kortet i baren.
  • Unngå å ha høye beløp stående på brukskontoen, overfør heller ved behov.
  • Bruk kredittkort, spesielt på utenlandsreiser og ved netthandel. Blir du utsatt for svindel er ikke pengene trukket direkte fra din konto.
  • Gjør det til en god vane å sjekke kontoutskriften eller nettbanken ofte.

Tør du sjekke DinSides Sløsekalkulator?