Sjekk kontoutskriften din nøye etter ferien for å avdekke mulig svindel.
Sjekk kontoutskriften din nøye etter ferien for å avdekke mulig svindel.Vis mer

Sjekk kontoutskriften din nå

- Kortsvindel er mer aktuelt enn noen gang, advarer DnB NOR.

«Er det en periode du ikke bør slurve med å sjekke konto-utskriften din, så er det etter ferien.Aud-Helen Rasmussen, informasjonsdirektør DnB NOR»


- Når det gjelder svindelsaker, så registrerer vi en økning i antall saker, og vi registrerer også at svindlerne er mer utspekulerte og profesjonelle enn noen gang, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DnB NOR til DinSide.

Tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) bekrefter at kortsvindelen bare øker. Når det kommer til kortmisbruk foretatt av tredjeperson (inkludert identitetstyveri), ble det registrert over 50 prosent flere tilfeller i 2008 enn i 2007. Fordi en stor del av kortsvindelen skjer i utlandet, er det akkurat nå du skal sjekke kontoutskriften din for mystiske transaksjoner.

Svindlere koser seg på din regning

Hvordan oppdage svindelen?

Sjekk kontoutskriften din. Er det et Visa-kort du har brukt, tar du en titt på kontoutskriften. Har du også MasterCard eller andre kredittkort, tar du en titt på fakturaen.

Aud-Helen Rasmussen, informasjonsdirektør i DnB NOR Foto: DnB NOR Vis mer


- Er det en periode/måned du ikke bør slurve med å sjekke kontoutskriften din, så er det etter ferien. Jeg pleier å råde folk til å ta vare på kvitteringer, slik at man kan kontrollere i etterkant. Har du ikke gjort det, så sørg i hvert fall for å undersøke utskriften innen rimelig tid, og mens du ennå har mulighet til å huske transaksjonene, sier Rasmussen.

Fordi antall svindelsaker øker, understreker Rasmussen viktigheten av aktsom kortbruk.

- Det er viktig å både oppbevare kortet forsvarlig, ikke slippe det av synet ved bruk, lære seg koden for så å makulere den og å kontrollere kontoutskriften jevnlig, sier hun.

Slik sikrer du PIN-koden

Hva når kontoutskriften ikke stemmer med virkeligheten?

Rasmussen oppfordrer alle kunder som opplever uregelmessigheter på kontoutskriften, til å ta kontakt med banken sin.

- Vi opplever selvsagt av og til at kunden har glemt hvor han/hun har brukt kortet og kontakter oss fordi de tror noe er feil. Det hender også at doble belastninger forekommer. Det kan skyldes menneskelige feil på brukerstedet, uten at hensikten var å svindle kunden.

Men så er det de langt mer ubehagelige tilfellene der kortet har blitt misbrukt eller kontoen har blitt tappet. I disse tilfellene skal kunden snarlig ta kontakt med banken for å sperre kortet og stenge kontoen, og for å gjøre banken oppmerksom på svindelen. Hvis du som kunde har opptrådt aktsomt, skal du få pengene tilbake. Noen ganger dekker banken beløpet, i andre tilfeller er det Visa eller kredittkortselskapene som tar belastningene.

- Kundene skal slippe å forholde seg til dette. Våre kunder kan ta kontakt med oss i DnB NOR og være trygge på at vi tar saken videre. Ubehaget og merarbeidet kommer man dessverre ikke utenom, men pengene får du i hvert fall tilbake - så lenge du ikke har opptrådt uaktsomt, sier Rasmussen.

Tapper kontoen din på to minutter

Når må du dekke det selv?

Selv om du mener du har opptrådt aktsomt, kan du måtte dekke inntil 800 kroner i egenandel dersom kortet ditt er brukt sammen med personlig kode, eller en annen lignende sikkerhetsprosedyre er brukt. Har du derimot vært ordentlig uforsiktig, kan du risikere å måtte dekke mye mer.

Kortholder svarer med inntil kr 8.000 for tap som skyldes andres urettmessige bruk av betalingskortet dersom kortholder ved grov uaktsomhet har muliggjort misbruket.

- Det er viktig å understreke at dette først inntreffer ved grov uaktsomhet, som hvis du for eksempel har gitt bort PIN-koden din til noen eller oppbevart denne sammen med kortet, har Tonje Westby i FNH tidligere uttalt til DinSide.

Vær også oppmerksom på at du som kortbruker er ansvarlig, hvis noen du stoler på har muliggjort svindelen eller opptrådt uaktsomt. Du er også pliktig til å varsle kortutsteder så fort du vet at du har et kort på avveie, eller innen rimelig tid etter at dette burde vært oppdaget. Hvis du oppdager at kortet ditt er borte flere dager etter at du faktisk mistet det, og dermed ikke har gitt beskjed, kan du selv bli ansvarlig for inntil 8.000 kroner.

Har du selv opplevd en grov kortsvindel? Tips oss på tips@dinside.no