I dag ble Facebooks rabattkupongtjeneste Deals lansert i Norge. Foreløpig er fire store butikkjeder med. Foto: Faksimile fra Facebook. Montasje: DinSide
I dag ble Facebooks rabattkupongtjeneste Deals lansert i Norge. Foreløpig er fire store butikkjeder med. Foto: Faksimile fra Facebook. Montasje: DinSideVis mer

Sjekk inn med Facebook - få et gratis produkt

Gratis tannbørste og milkshake gjennom Facebooks nye Deals.

I dag ble Facebook Check-in Deals lansert på det norske markedet. Tjenesten gir deg mulighet til å motta spesialtilbud på telefonen din, hver gang du er i en butikk og sjekker inn gjennom Facebook-tjenesten Places.

Foreløpig er det bare hamburgerkjeden McDonald's, møbelkjeden Ikea, elektronikkjeden Elkjøp og sportskjeden G-Sport som er med på å teste tjenesten i Norge.

Forteller hvor du er

Rabattene og tilbudene du får gjennom Facebook Places, har likevel sin pris. Du blir nemlig en reklamekanal for kjedene som benytter seg av rabattkupong-ordningen.

Når du sjekker inn i en butikk, får Facebook-vennene dine vite hvor du er, og dermed får forretningen gratis eksponering på verdens største sosiale nettverk.

Datatilsynet har lenge vært skeptiske til Facebook Places, og ber brukerne om å tenke seg om før de benytter tjenesten.

- Du mister litt grepet over hvem som får vite hvor du er. Og det kan være problematisk i forhold til arbeidsgiveren, familie, venner eller andre relasjoner, uttalte informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet, da Places ble lansert tidligere i år.

Heldigvis kan du kontrollere hvem som få se hva på Facebook. Denne guiden viser deg hvordan du endrer innstillingene.

Gir bort gratis

Blant de første tilbudene som har dukket opp gjennom kupongordningen, er en gratis medium milkshake fra McDonald's. Du må riktignok kjøpe en bestemt meny for å benytte deg av tilbudet.

Når du har fått i deg en burger og milkshake, bør du pusse tennene godt. Da har Elkjøp følgende å by på, til alle som sjekker inn på et av deres sentra: Gratis elektrisk tannbørste fra Oral-B, som ordinært skal koste 299 kroner i den samme butikken. Men du må være rask, det er bare de 1.000 første som sjekker inn som mottar produktet gratis.

Andre butikker satser på rabatterte priser. Sjekker du inn på G-sport, får du for øyeblikket en Helly Hansen-bag til 299 kroner når du sjekker inn. Pris i nettbutikk for samme produkt er for øyeblikket 999 kroner.

Merk deg at akkurat som med andre kampanjer, har du ingen forsikring mot at tilbudet faktisk er en god deal.

Ikea gir penger til veldedighet

Ikea har valgt en litt annen tilnærming til Facebooks nye tjeneste. I stedet for å gi kundene som sjekker inn et spesialtilbud, gir de 1 krone til veldedighet for hver innsjekking.

Så hver gang du handler på Ikea i sommer, har du mulighet til å gi 1 krone til Unicef Norge, ved å sjekke inn på mobilen din.

- Med nærmere 200 000 besøkende på IKEA hver uke kan dette utgjøre en forskjell for barn, sier Øystein Eriksen Søreide, markedsdirektør i UNICEF Norge, i en pressemelding.

Siba først ute

Den svenske elektronikkgiganten Siba var blant de første som introduserte tilbud gjennom Facebook Places, riktignok uten å bruke Facebooks egen rabattkupongordning. Da kampanjen ble introdusert i mars i år, skulle du få et godt tilbud, mot at du logget deg inn på Places.

Butikken var i begynnelsen svært tilbakeholdne med informasjon om tilbudene. Du måtte faktisk vise telefonen i kassen før du fikk vite hva du kunne få kjøpe til tilbudspris. Nå har Siba endret det klønete systemet, og gir alle kunder som logger seg inn via Places, 100 kroner i rabatt på alle varer som koster mer enn rabatten.