Det er ikke sikkert du trenger å ringe dem. Flere kundesentre tilbyr en helt gratis chat-løsning. Foto: Colourbox
Det er ikke sikkert du trenger å ringe dem. Flere kundesentre tilbyr en helt gratis chat-løsning. Foto: ColourboxVis mer

Sjekk dette før du ringer

Det kan bli dyrt å ringe kundeservice. Heldigvis finnes det billigere løsninger, og vi har sjekket hvem som tilbyr dem.

Å ringe kundeservice kan fort bli dyrt, i alle fall om du ringer fra mobiltelefon. Men mange tjenesteleverandører har de senere årene begynt med chattefunksjon, noe som er gratis hvis du bruker internett hjemme eller Wi-Fi når du er på farta.

I tillegg er stadig flere tilgjengelige på sosiale medier, noe flere av oss i DinSide har visst å utnytte.

Les også: Vi vil ha digitale svar

46 minutter tok det før jeg fikk svar. Men ventetiden kostet meg ikke en krone. Foto: Gaute Beckett Holmslet/Facebook Vis mer

For eksempel tok undertegnede kontakt med Tine via Facebook da jeg fant et uidentifiserbart objekt i yoghurten.
Jeg sendte dem en direktemelding, la ved et bilde, og innen en time hadde jeg fått svar.

Best av alt: Det kostet meg ikke én eneste krone.

På grunn av sakens alvorlighet gikk resten av dialogen for det meste over telefon, men første kontakt skjedde altså via sosiale medier.

Slik sjekket vi

Vi har sjekket en rekke tjenesteleverandører og sett hvor tilgjengelige de er på gratisplattformer som chat, Twitter og Facebook. Resultatet ser du i tabellen nederst i saken.

For at sammenligningen skal bli så rettferdig som mulig har vi fulgt en fast oppskrift i vår sjekkerunde.

For å få "ja" på sosiale medier må nettsiden lenke til de respektive kontoene på forsiden eller via kundeservicesidene. Egne undersider for sosiale medier er også godkjent.

Altså: Har bedriften en facebookside som ikke frontes på nettsidene, blir det ikke tatt med.

I tillegg har vi ikke gitt "ja" dersom lenken bare er en "lik på Facebook"-lenke. De fleste er tilgjengelige på epost, så det har vi heller ikke tatt med.

Noen få bedrifter tilbyr også å ringe deg, i stedet for at du ringer dem.

Sist, men ikke minst: Chat som kun er tilgjengelig for dem som vil bli kunde tas ikke med.

Les også: Derfor bør du unngå femsifrede telefonnummer

Mobiloperatører og TV

Vil du kunne kontakte kundeservice på billigste måte skal du velge NetCom eller OneCall. Begge to har chat-løsning og er tilgjengelige på både Twitter og Facebook.

Chess og Talkmore har derimot ingen av delene, og du må da kontakte dem på gamlemåten. Telenor og Djuice har ingen chat-løsning, men er i hvert fall til stede i sosiale medier.

Når det gjelder TV-distributører er det NextGenTel, Viasat og Canal Digital Parabol som tilbyr kortest vei til kundeservice, og altså full pott i tabellen.

Faktisk har samtlige chat-løsning, med unntak av Telenor.

Les også: Store prisforskjeller på engelsk fotball på TV

Nettbutikkene

Har du kjøpt TV, hårføner eller ny harddisk på nett vil du få billigst hjelp om du handlet hos Dustin Home eller Net On Net.

Begge disse har chat-løsning og er tilgjengelige på Facebook.

Den eneste fellesnevneren for denne gruppen er at alle er tilgjengelige på minst ett sosialt medium.

Komplett er eneste nettbutikk som oppgir at de har en Twitter-profil.

Les også: Se hvilke norske nettbutikker som gir deg best informasjon

Strøm

Strømleverandørene har høy oppmerksomhet rundt pris, selv om det kanskje er vanskelig for oss forbrukere å forholde oss til de "bitte små" forskjellene som måles i øre, og sjelden i kroner.

Men du kan fort spare noen kroner om du er kunde hos Norgesenergi. De er nemlig eneste leverandør i vår oversikt som er tilgjengelige via chat. De lenker imidlertid ikke til noen profiler på sosiale medier.

Best på sosiale medier er Hafslund, som er tilgjengelig på både Twitter og Facebook.

Les også: Leste av feil strøm i ti år - skyldte 126.500 kroner

Bank og forsikring

Her er det flere som har skjønt det. Men det skulle kanskje bare mangle at bankene hjalp oss med å spare penger?

Uansett: Både DnB og Storebrand får stjerne i boka for høy tilgjengelighet. Det samme gjelder forsikringsselskapet If.

Litt kuriøs er Skandiabankens løsning. De har valgt å kun tilby chat til kunder som allerede er innlogget i nettbanken. Det gjør terskelen for å ta kontakt litt høyere, men de har i det minste chat-løsning.

Bytt bank på tre minutter

Under kan du se hele oversikten over et utvalg tjenesteleverandører:

FirmaChatTwitterFacebook
NetcomJaJaJa
Telenor (mobil)NeiJaJa
ChessNeiNeiNei
OneCallJaJaJa
DjuiceNeiJaJa
TalkmoreNeiNeiNei
Canal Digital ParabolJaJaJa
Canal Digital Kabel-TVJaNeiJa
ViasatJaJaJa
GetJaNeiNei
NextGenTelJaJaJa
Telenor (Bredbånd/IP-TV)NeiJaJa
KomplettNeiJaJa
MPXNeiNeiJa
Dustin HomeJaNeiJa
Net On NetJaNeiJa
CDONJa*NeiJa
ElkjøpNeiNeiJa
ExpertNeiNeiJa
LefdalNeiNeiJa
PostenNeiJaJa
NavNeiNeiNei
LånekassenNeiNeiNei
HafslundNeiJaJa
LyseNeiNeiJa
NorgesenergiJaNeiNei
BKKNeiNeiNei
TromskraftNeiNeiNei
GjensidigeNeiJaJa
DnBJaJaJa
Sparebank1NeiNeiJa**
StorebrandJaJaJa
IfJaJaJa
SkandiabankenJa***JaJa
NordeaNeiJaJa
*) CDON har chat, men via lenke til klarna.com. **) Sparebank1 består av flere banker, men de fleste vi sjekket lenket til Facebookside. ***) Skandiabanken har chat, men kun for eksisterende kunder. Innlogging via nettbank.