<b>JAMFØRPRIS PÅ DROSJENE:</b> Med merking av jamførpris på alle drosjene, skal det bloi enklere å sjekke prisnivået før du setter deg inn. Foto: Per Ervland
JAMFØRPRIS PÅ DROSJENE: Med merking av jamførpris på alle drosjene, skal det bloi enklere å sjekke prisnivået før du setter deg inn. Foto: Per ErvlandVis mer

Sjekk dette før du hopper inn

Nå innføres det jamførpris på drosjene.

Du kjenner det godt fra dagligvarehandelen; alle produktene merkes med jamførpris i tillegg til stykkpris, og slik blir det veldig tydelig hva som er det rimeligste valget.

I dagligvarehandelen oppgis jamførpris for eksempel per kilo, per liter eller per 100 meter.

Fra 1. september innføres et nytt takstsystem for drosjene. Det stiller krav til at alle drosjer skal merkes med en jamførpris. Det er utarbeidet en standard som skal ligge til grunn for alle drosjeselskapenes merking med jamførpris.

– Når vi går i butikken har vi mulighet til å sjekke kilopriser. Det er fint at drosjekundene nå får en lignende og bedre mulighet til å sammenligne priser, sier Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet.

– Det er viktig at forbrukerne gis god prisinformasjon. Det kan være store prisforskjeller mellom ulike drosjeselskap og de nye prisoppslagene vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge billigste alternativ, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Pass på hva du sier i taxien

Eksempel på hvordan prisoppslagene i drosjene kan se ut. Foto: Forbrukerrådet Vis mer


Slik skal det merkes

Prisinformasjonen skal være godt synlig i drosjen, i form av opplysning om jamførpris på en klistrelapp godt synlig plassert.

Det er Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Norges Taxiforbund og Konkurransetilsynet som har kommet fram til standarden, som er som følger:

    En drosjetur på 8 kilometer som tar 13 minutter, inkludert startpris.

Dette skal altså være opplyst, i tillegg til de øvrige prisopplysningene som du kjenner fra drosjebilene fra før. For den vanlige forbruker kan det ha vært vanskelig å avgjøre hvilket selskap som er det billigste, basert på informasjoner om oppstartpriser (eller ikke oppstartstakst), kilometerpriser, osv. Med jamførprisene blir det lett å se prisnivået på det enkelte selskap.

Forbrukerrådet oppfordrer folk til å se etter de ulike jamførprisene før de hopper inn i den første drosjen i køen.

– Her kan det være penger å spare, sier Rygg i Forbrukerrådet.

I tillegg til at alle drosjebilene skal merkes med jamførpris, har Vegdirektoratet åpnet for at drosjeselskapene kan sette opp prisinformasjon på stolpen til taxi-skiltet.

Anne H. Rygg i Forbrukerrådet mener likevel dette kun er et skritt i riktig retning for mer åpenhet i drosjenæringen, og at det fortsatt er et stykke å gå før informasjonen blir så tilgjengelig som den burde være.

– Nå er det viktig at drosjeselskapene også gir god prisinformasjon både på holdeplass og i bil, sier Rygg.

Felles taxinummer i hele landet

Priser på nett?

I utkast til nye forskrifter om prisopplysning for varer og tjenester, foreslås det også at det innføres krav til å opplyse om priser på drosjeselskapenes internettsider.

- Prisene må ligge på nettsidene for at de som bestiller drosje via nettet skal ha mulighet til å velge det billigste selskapet, sier fagdirektør Jo Gjedrem.

–Det er en forutsetning for at det nye takstsystemet skal bli en suksess at drosjeselskapene også opplyser med prisene på nettsidene sine. Det vil komme forbrukere til gode, sier Anne H. Rygg i Forbrukerrådet.

Da vi sjekker prisene på nettsidene til ulike drosjeselskap i Oslo 31. august, er det kun hos OsloTaxi vi finner informasjon om jamførpris. Verken Norgestaxi, Taxi 2 eller City Taxi har denne informasjonen på sine nettsider, som vi kan se.