Er du misfornøyd med et kjøp fra en europeisk nettbutikk? Husk at angrefristen i mange land er kortere enn i Norge.  Foto: Phantermedia
Er du misfornøyd med et kjøp fra en europeisk nettbutikk? Husk at angrefristen i mange land er kortere enn i Norge. Foto: PhantermediaVis mer

Sjekk angrefristen

Mange land har kortere frist enn ved kjøp i norske nettbutikker.

Netthandel fra norske butikker gir deg automatisk 14 dagers angrefrist gjennom Angrerettsloven. Men handler du fra butikker i utlandet, gjelder helt andre regler.

Ikke minst i EU, der hvert land opererer med egne regler.

Minimum 7 dagers angrefrist

Den norske angrefristen på 14 dager gjelder blant annet ved dørsalg og netthandel, og glemmer selger å informere deg om den, forlenges den.

I andre europeiske land gjelder derimot egne angrefrister. Og det er loven i det landet hvor nettbutikken holder til som gjelder, selv om du som forbruker er bosatt i Norge.

Ifølge Forbruker Europa, er angrefristen i Europa minimum syv dager, og en rekke land opererer med nettopp denne fristen, ikke minst gjelder dette Storbritannia med sine mange populære nettbutikker.

Både Sverige og Danmark har samme angrefrist som Norge på 14 dager, mens resten av de europeiske landene opererer med angrefrister fra åtte til 15 dager.

Her finner du en fullstendig oversikt over angrefristen i EU.

Får du ikke informasjon om angreretten din ved kjøp av en vare, forlenges denne automatisk til tre måneder etter mottak av varen.

Trygge, europeiske nettbutikker?

DinSide skrev tidligere i år om en undersøkelse utført av det europeiske forbrukernettverket ECC-Net, hvor Forbruker Europa er Norges representant. Undersøkelsen viste at det jevnt over var trygt å handle på nett i Europa, men at ikke alle nettbutikkene var flinke nok til å betale tilbake utlegg ved en retur.

Et godt tips er å sjekke om nettbutikken virker seriøs før du handler. Nylig varslet danskene om flere funn av falske nettbutikker. Her kan du lese om hva du bør se etter for å sjekke om butikken er til å stole på.

Du kan også prøve Forbruker Europas shoppingassistent, for å unngå upålitelige nettbutikker.

Les også: Hvem betaler fraktkostnadene når du benytter angreretten?

Slik bruker du angreretten i Europa

For å benytte angreretten, sender du tilbake varen innen fristen i det aktuelle landet. Det er også viktig å ta vare på kvitteringen fra postkontoret, så du kan dokumentere dato for retur av varen.

Du bør også legge ved en kopi av faktura eller avtalen, slik at selgeren enkelt kan se hvem det er som returnerer varene. Straks selgeren har mottatt varene, skal han tilbakebetale kjøpesummen.

Les også: Viktige tips ved shopping i utlandet