I Norge jobber 33 prosent (761 000 personer) av alle ansatte utenom vanlig arbeidstid, som regnes som mandag til fredag klokken 06 til 18.  Foto: Per Ervland
I Norge jobber 33 prosent (761 000 personer) av alle ansatte utenom vanlig arbeidstid, som regnes som mandag til fredag klokken 06 til 18. Foto: Per ErvlandVis mer

Sjefen bør betale kaffen din

Særlig hvis arbeidstiden din ikke er helt ordinær. Her er grunnen

Mange sliter med dårlig samvittighet når de heller innpå med fjerde og femte kaffekopp i løpet av en arbeidsdag. Men her er imidlertid noe som kan lette på den dårlige samvittigheten, i alle fall for noen: For ifølge eksperter kan koffein bidra til at de som jobber skift gjør mindre feil, skriver den nettbaserte forskningsnyhetstjenesten Alphagalileo.com.

Les også: Helseråd for skiftarbeidere

Forstyrrer døgnrytmen

I Norge jobber 33 prosent (761 000 personer) av alle ansatte utenom vanlig arbeidstid, som regnes som mandag til fredag klokken 06 til 18. Dette forstyrrer døgnrytmen, og mange vil oppleve at de bare får sove i korte perioder, og dermed blir veldig trøtte når de jobber.

Trøtthet kan trolig øke risikoen for uheldige hendelser som trafikkulykker, yrkesskader og medisinske feil.

Les også: Søvnmangel kan være livsfarlig

Nå har forskere i Cochrane-samarbeidet gått gjennom 13 forsøksstudier som har sett på hvordan koffein påvirker personer som jobber skift. Dette ble gjort under simulerte forhold.

Testpersoner ble gitt koffein i form av kaffe, piller, energidrikke eller koffeinholdig mat. I noen av undersøkelsene vurderte forskerne oppgaver som å kjøre, mens i de andre undersøkelsene var det kun det «nevropsykologiske» som ble målt, gjennom tester. Nevropsykologi er den delen av psykologien som handler om sammenhenger mellom hjerne og atferd.

Best tidlig på skiftet, sier norske eksperter

Norske eksperter mener også at koffein bidrar til økt våkenhet, og er gunstig tidlig på skiftet, men:

- Kaffe, svart te og andre koffeinholdige drikker er gunstig tidlig på skiftet fordi det er sentralstimulerende og gjør deg mer våken, men vær oppmerksom på at koffein blir værende lenge i blodet og for å unngå dårlig søvnkvalitet, bør du derfor begrense kaffeforbruket i timene før sengetid, har klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør uttalt til Aftenpostens Dinmat.no.

Sov du mindre enn seks timer i natt?

Søvnmangel gir forskjellig effekt

Konklusjonen til Cochrane-forskerne er at koffein trolig reduserer mengden feil som gjøres, sammenlignet med de som fikk narremedisin eller som fikk tatt seg en liten lur under arbeidet. Testene viste forbedret prestasjon når det gjelder hukommelse, konsentrasjon, oppfatningsevne, resonnering og forståelse blant de som fikk koffein.

- Videre er det grunn til å tro at færre feil bidrar til færre skader, selv om vi ikke kan bekrefte dette helt ennå, sier studieleder Katharine Ker ved London School of Tropical Medicine.

Les også: Så mye søvn trenger du

Gjennomsnittsalderen til testpersonene var 20 til 30 år. Siden effekten av søvnmangel varierer med alderen, er det behov for mer forskning for å se på hvordan koffein kan påvirke oppmerksomheten til eldre arbeidere.