Sitt riktig på sykkelen

Sykling er en flott form for trening, men hvis du sitter feil kan du få flere plager. Slik gjør du det riktig:

Advarselen kommer fra American Physical Therapy Association (APTA), skriver Health Day. I oktober fokuserer foreningen på riktig bruk av sykkel.

- Det første jeg ber en pasient som klager over sykkel-relaterte smerter om, er å ta med sykkelen sin, slik at vi får sjekket innstillingene. I de flest tilfeller er dårlige og gale innstillinger roten til de fleste problemene, sier APTA-medlem Erick Moen i en melding.

Dette kan inkludere feil høyde på sete og styre, og skjev innstilling av pedaler.

Her er tipsene fra den amerikanske foreningen:

  • Sørg for at sykkelsetet er i riktig høyde, og er langt nok unna sykkelstyret.
  • Sørg for at sykkelstyret er riktig innstilt. Dårlig innstilling av styret kan føre til plager i hender, skuldre, nakke og rygg. Ved korrekt innstilling av sykkelrattet får skuldrene cirka en 90 graders vinkel mellom overarmen og kroppen.
  • For å unngå overbelastning av kneet, bør syklister som trener mye bør ha riktig vinkel mellom kneleddet og sykkelpedalen. Her bør hobbysyklister ha en vinkel på 35-45 grader.
  • Vinkelen mellom foten og pedalen er også viktig. For å få mest mulig kraft, komfort og yteevne skal fotballen posisjoneres over pedalstangen.
  • Etter en sykkelulykke bør syklister sjekke syklene sine og bli oppmerksom på mulige feil på styret, setet, bremser eller andre deler av sykkelen.
  • Hobbysyklister bør ha som mål å ha 80-90 omdreininger per minutt, mens de som er bedre trent kan han 90-105 omdreininger i minuttet. Sykling på dette nivået vil redusere risikoen for skader.
  • Bruk gjerne utstyr som kan øke komforten på sykkelen, som tape på sykkelstyret, gelepute og bredere hjul.
Sykling skal dreie seg om glede, og ikke smerte. Riktig innstilling av sykkelen vil redusere ubehag og skader, og sikre trygg bruk av sykkelen.

Og ikke glem hjelmen!

En britisk forsker hevder imidlertid at det er livsfarlig å bruke sykkelhjelm!

 

Mozon.no, 22.10.2006