<B>SLÅ TIL NÅ?</B> Butikkene skriker ut at det er siste frist til å gjøre et skikkelig kupp. Men salget er ikke over riktig ennå. Foto: DinSide
SLÅ TIL NÅ? Butikkene skriker ut at det er siste frist til å gjøre et skikkelig kupp. Men salget er ikke over riktig ennå. Foto: DinSideVis mer

Siste sjanse til å gjøre et ordentlig kupp?

Ikke stress med januarkuppet. Det kan bli dyrt.

Det tok ikke mange dager med januarsalg, før varslet om at kampanjeperioden snart var over.

Og nå som vi har passert godt over halvveis i årets første måned, skriker annonsevedleggene ut at siste sjanse er kommet for å gjøre et skikkelig godt kupp.

Men la deg for all del ikke stresse - for det kan bli dyrt.

Les også: IRRITERENDE LOKKETILBUD

Kjøp det du trenger

Er du riktig heldig, kan du i disse tilbudsdager sikkert finne det du har lett etter til en svært billig penge. Dessverre er det nok mange av oss som går bananas i butikkene bare fordi det er billig, og dermed sløser bort penger på januarsalget.

- Det er ikke særlig økonomisk å kjøpe ting bare fordi de er på salg. Får du aldri brukt varen, er det rett og slett helt bortkastet!, skriver forbrukerøkonom Ellen Dokk Holm i økonomibloggen sin.

Ellen Dokk Holm, forbrukerøkonom i Postbanken Foto: Postbanken Vis mer


Hun oppfordrer folk til å bruke salget til å skaffe seg noe en virkelig trenger. For å kunne gjøre det, bør du vite hva du har behov for før du går inn i butikkene.

- Et råd er å sjekke hva du trenger, kanskje ikke akkurat nå, men om en stund. Jeg sjekker for eksempel hver januar hva vi trenger av håndklær og sengetøy, og handler det på salg. Dette er varer som vi ikke trenger med en gang og som alltid er på salg i januar med gode avslag, skriver Dokk Holm.

Rekordsalg

Tall fra butikkene tyder på at folk er redd for å gå glipp av de gode (og eventuelt dårlige) tilbudene som finnes i butikkene i januar.

- Faktisk har veksten i omsetningen vært på nærmere femti prosent målt mot fjorårets januar, som var den foreløpig beste i vår bedrifts historie. Tilstrømmingen av kunder har vært så voldsom at varepartier har forsvunnet langt raskere enn det vi hadde mulighet til å beregne da vi gjorde våre innkjøp tidligere i år, sa Fredrik Steenbuch, administrerende direktør i XXL, til DinSide for noen dager siden.

Norges største elektronikkjede kan også skryte av et kraftig pågangstrykk i januar i år.

Christian Brekke, kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp Vis mer


- På kampanjestarten i begynnelsen av januar opplevde vi en rekordøkning på over 20 prosent sammenliknet med året før, og salget har holdt seg på et stabilt høyt nivå etter det, sier kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Christian Brekke.

Og det er spesielt et par produkter som har slått godt an på kalde vinterdager.

- Det er tydelig at hjemmeunderholdning under behagelige klimaforhold står i sentrum for mange; store flatskjermer og varmeprodukter er nemlig de største vinnerne så langt i år, med sterk salgsøkning i forhold til samme periode i fjor, sier Brekke til DinSide.

DinSide: - Den nyeste kampanjen til Elkjøp går under tittelen "Siste sjanse"? Betyr det at det blir slutt på gode kupp etter dette?

- 23. januar er siste sjanse for å sikre seg godbitene fra nyttårskampanjen. Men, det er ingen grunn til å fortvile dersom man ikke rekker en tur innom oss før dette. Vi jobber for lave priser på kjente merkevarer hele året, sier Brekke.

SPAR INNTIL 70 PROSENT: Her kan du gjøre de virkelig gode kuppene

Pass deg for lokketilbud

Før du hopper på siste rest av januarsalget, bør du være klar over følgende:

VET DU HVA DETTE EGENTLIG BETYR? Vis mer


Forbrukerombudet har gått ut og advart mot å la seg lokke av luresalg, det vil si at butikker annonserer varer til knallpris, som de bare har et svært begrenset antall av. Markedsføringsloven sier at dette er villedende markedsføring, med mindre det er spesifisert at det kun dreier seg om et begrenset antall produkter.

I tillegg bør du alltid sjekke prisene i flere butikker, hvis du har som mål å gjøre et godt kupp. Selv om et produkt er på tilbud, betyr det ikke at du ikke finner det billigere andre steder.

Dessuten er det viktig å merke seg at om noe skal kunne kalles tilbud, må butikken vise til at før-prisen har vært høyere enn tilbudsprisen. For eksempel annonserer Lefdal i disse dager med et tilbud på PlayStation 3 til 2.695 kroner - på tross av at de har solgt produktet flere dager i forkant for i under 2.500 kroner.